Profile - In het familiebedrijf stappen vergelijkt hij met het verkopen van je ziel aan de duivel: je krijgt ‘m nooit meer terug. Hij liet zich eens forceren om een missie te schrijven: ‘Leuke schoenen maken waar mensen blij van worden en ondertussen er als negende generatie ervoor zorgen dat we de boel niet naar de klote helpen.’ CEO Reynier van Bommel staat, met zijn twee broers, aan het hoofd van schoenenbedrijf Van Bommel: ‘Het geeft een drive om alles eruit te halen wat erin zit.’Het was niet vanzelfsprekend dat de broers het bedrijf nu leiden. Pa van Bommel hield thuis voor zijn kinderen de keuze vrij: ‘Mijn vader trok ‘s avonds altijd zijn pak uit en dan trok hij wat casual kleding aan en dan ging het nooit meer over de zaak. Dus wij wisten eigenlijk niet, en ik ook niet tot aan mijn studententijd, wat daar gebeurde in Moergestel. (...) Maar op het moment dat je erin zit… Misschien een beetje raar om te zeggen omdat ik er in zit, moet je twee keer zo hard werken om jezelf te bewijzen binnen dat bedrijf.’SamenwerkenDe jongste broer Pepijn is algemeen directeur en broer Floris is creatief directeur. De CEO vergelijkt het samenwerken met zijn broers met een relatie: ‘Je weet precies waar je elkaar kunt raken. Als je wat moe bent of een beetje gefrustreerd door je werk en je moet dan in een directieoverleg, wat we iedere twee weken hebben, uitleggen wat er aan de hand is en je weet dat een van de broers daar niet goed op gaat reageren dan kan het wel eens klappen. Maar over het algemeen versterken we elkaar.’Fabriek als marketingtoolZe verkopen zo’n 600.000 paar schoenen per jaar en hebben naast een aantal fabrieken in Portugal er ook nog een in Nederland. Daar blijven ze bewust voor kiezen: ‘Wij denken dat wij die schoenen in het buitenland beter kunnen laten maken als wij het zelf ook kunnen.’ Ook noemt Van Bommel het een marketingtool: ‘We zijn al bijna tien jaar bezig om ons bedrijf klaar te maken om rondleidingen te geven aan de consument.’ Als derde reden noemt de CEO werkgelegenheid: er worden per jaar nog zo’n 160.000 paar schoenen gemaakt.
Gemaakt door: 7DTV Eerste aflevering: 05-06-2022
De podcast 7DTV | Het #1 YouTube en Podcast kanaal voor Ondernemers heeft in totaal 675 afleveringen
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.