Tot 2015 bekleedde hij de functie van hoofdredacteur bij De Telegraaf en hij was oprichter van de Nederlandse omroepvereniging WNL. Inmiddels is hij druk met Trusted Media, dat onder andere in Amsterdam de huis-aan-huis krant ‘City’ uitgeeft. We gaan in gesprek met de ervaren journalist: Sjuul Paradijs City: een reclamefolder als krant?‘Wij kregen de vraag of we content wilden maken voor dit huis-aan-huis blad. Ik vond het wel een spannende gedachte om in een krantenwereld - waar alles vast zit en door twee Belgische uitgevers wordt bepaald – leven in de brouwerij te brengen.’ De regel is dat tien procent van de inhoud van een krant uit inhoudelijke content moet bestaan. ‘Het is niet een typisch huis-aan-huis blad, maar er staat zeker journalistiek in. Wel beperkt, omdat het allemaal betaald moet worden. Wij willen graag in gesprek met de gemeente over wat er wel en niet kan.’ Je hebt zelfs een open brief geschreven naar de burgemeester? 'Je kan als overheid wel elk initiatief kapot redeneren, maar we willen graag weten wat wél kan’, aldus Paradijs. Saai en in elkaar gesust‘Er gaat geen dag voorbij dat het woord Telegraaf in mij opkomt. Noem het een zwarte bladzijde, maar tegelijkertijd ben ik nu volop met andere dingen bezig, met dezelfde energie zoals ik die ook ken uit de tijd bij de Telegraaf. Ik hoop dat er komende tijd bij hen herstel kan optreden. Er mag wel wat gebeuren in de dagbladwereld, want het is erg saai. Het is een oligopolie met twee Belgische mediabedrijven die elkaar uit de wind houden zonder enige concurrentie. In bijvoorbeeld Denemarken wordt geknokt voor elke lezer. Hier in Nederland is het gezapig en gericht op kostenbesparing. De boel is in elkaar gesust, er is geen enkele spanning en alles is gericht op behoud van de betalende lezer.’ Richt je eigen kanalen in en omzeil de pers‘De laatste jaren maken bedrijven, voetballers en artiesten volop gebruik van eigen kanalen en brengen daarmee zelf hun nieuws. Ze blijken in staat een enorm bereik te behalen waar sommige media jaloers op zijn. De pers raakt niet alleen de authentieke bronnen kwijt, maar ook de geldstromen om journalistiek te bedrijven. De grote adverteerders zetten namelijk ook vol in op eigen kanalen in plaats van dat zij het geld gebruiken voor platte advertenties.’ Maar je bent juist iemand die zich altijd heeft ingezet voor de vrije pers? ‘Journalisten zijn nog steeds nodig om onderzoek te doen en om het verspreiden van fake news te voorkomen’, aldus Paradijs.
Gemaakt door: 7DTV Eerste aflevering: 05-06-2022
De podcast 7DTV | Het #1 YouTube en Podcast kanaal voor Ondernemers heeft in totaal 675 afleveringen
Maker: 7DTV Datum: 20-09-2018
Maker: 7DTV Datum: 04-10-2018
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.