Voor de serie ‘Is er leven na de zaak?’ spreken we met en over ondernemers die hun bedrijf hebben verkocht. Over alle ups en downs en zaken die ze de volgende keer anders zouden doen. Ronnie Overgoor gaat in deze aflevering in gesprek met Marcel Broersma (oprichter Peak Value). Deze rasondernemer verkocht zijn detacheringsbedrijf Flex Group Nederland in 2006. Hoe verliep de overname? Flex Group Nederland Toen hij achttien jaar oud was, startte Broersma bij Randstad. Na twaalf jaar werkervaring begon hij voor zichzelf: ‘In die tijd was uitzenden in Nederland erg uitgekristalliseerd. Het gebeurde goed en netjes, terwijl detachering een cowboymarkt was. Vanuit een ideologisch standpunt hadden we de ambitie om die twee werelden samen te brengen. We zorgden ervoor dat een medewerker deelgenoot werd van zijn eigen carrière zonder te worden uitgeknepen. Samen met een vriend ben ik in 1998 Flex Group Nederland gestart, we hadden een secretaresse in dienst. We waren opportunistisch en positief over de groeimogelijkheden. In een jaar groeiden we van 0 naar 100 gedetacheerden en het jaar daarna waren dat er 250’, aldus Broersma. Overname Binnen zes maanden lag er een eerste bod op tafel. Hoe reageerde Broersma daarop? ‘We vielen op doordat we zo hard groeiden en goede mensen aan ons wisten te verbinden. In 2002 zijn we op een haar na failliet gegaan en kregen we door dat dingen ook kapot kunnen gaan. Tot die tijd hadden we daar nooit rekening mee gehouden. Toen beseften mijn compagnon en ik dat we ook voor onszelf moesten zorgen en verkochten we het eerste stukje van het bedrijf aan een beursfonds. We hadden de ambitie om het grootste en beste detacheringsbureau van Nederland te worden. Het verkoopproces was in een maand of vijf in kannen en kruiken. In deze fase bleek de fusie geen fusie te worden en begon het te schuren. Er waren drie kapiteins op één schip en dat waren er twee te veel. Na ongeveer vijf maanden nam ik dan ook geëmotioneerd afscheid: ik liep met een plant en een doos en met tranen in mijn ogen naar de auto. Ik zag de onderneming als mijn kindje dat ik met heel veel passie en zorg groot had gebracht.’ Vermogen Wat is Broersma daarna gaan doen? ‘Ik riep stoer dat ik een jaar lang niets ging doen. Ik ben eerst met het gezin lang op vakantie gegaan en ik was veel op de racebaan te vinden. Na jarenlang hard werken, zat ik thuis en had ik plotseling helemaal niets meer om handen. Daarover heb ik altijd de flauwe grap gemaakt dat ik thuis voor mijn vrouw, kinderen en de tuinman KPI’s begon op te stellen. Ik was erg uit balans en kreeg al snel door dat dit niet werkte. Ik moest iets gaan doen om mijn energie kwijt te kunnen. Het proces van het uitzoeken van de volgende stap duurde ongeveer twee jaar’, aldus Broersma. Raad van advies Tijdens die zoektocht werd Broersma gebeld door een bevriende ondernemer met de vraag of hij in de raad van advies van een financieel detacheringsbureau wilde toetreden. ‘Daar begon ik hard om te lachen, want die functie leek me iets voor oude mensen. Ik was pas 38 en nog niet kaal of grijs. Maar op aandringen, heb ik toch een middag meegedraaid. Het was fantastisch, omdat je weer van waarde bent. Door mijn ervaring kon ik goed meedenken over verschillende zaken en binnen een paar maanden adviseerde ik meerdere bedrijven.’ Peak Value Je bent toch weer een nieuwe onderneming gestart? ‘Met een studievriend ging ik naar Berlijn en al in de auto was het beklonken: Peak Value is opgericht op de Duitse autobahn. Door zelf de handen uit de mouwen te steken, helpen we ondernemers harder groeien dan ze zelf kunnen. Bij al het advieswerk blijft het vaak bij het inleveren van een rapport, terwijl ik met Peak Value echt weer gas geef. Daar waar ik andere ondernemers klaarstoom voor een exit, zijn we dat bij Peak Value
Gemaakt door: 7DTV Eerste aflevering: 05-06-2022
De podcast 7DTV | Het #1 YouTube en Podcast kanaal voor Ondernemers heeft in totaal 675 afleveringen
Maker: 7DTV Datum: 04-04-2019
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.