"Overheden moet voorlopers in de energietransitie belonen, en niet de achterblijvers," zo stelt Hans Jeekel in de 31e aflevering van de Automotive-podcast Mobtalk. Jeekel (oud-Kamerlid, voormalig directeur van Rijkswaterstaat en emeritus hoogleraar) vertelt in de uitzending dat 'zijn hart daarom meer bij Volvo ligt dan bij Volkswagen.' Jeekel reageert op het feit dat er steeds meer geluiden opgaan in Brussel om de 2035-maatregelen uit te stellen: "Ik vind de tendens dat achterblijvers worden beloond, vervelend. Nu krijgen de autobedrijven die het minst die vooruitgekeken hebben, zoals Volkswagen, hun zin. De voorlopers moeten gesteund worden. Dan krijg je vernieuwing en innovatie in de automotive." In Mobtalk gaan Jeekel, presentator Rolf Westgeest, co-host Paul de Vries en AM-hoofdredacteur Kim Andriessen uitgebreid in op de elektrificatie van het wagenpark en het EV-beleid dat Brussel en Den Haag voeren. "Het kabinet-Schoof moet de EV-subsidies op een andere manier nieuw leven inblazen," aldus Jeekel. Ook de autolobby, de zero-emissiezones, het huidige politieke klimaat en vervoersarmoede komen aan bod. De 31e aflevering van Mobtalk is een bijzondere editie: de opname vond vorige week plaats op het hoofdpodium van het Fleet Event in 1931 Congrescentrum in Den Bosch. 0.00 Opening door presentator Rolf Westgeest. 1.20 Discussie aan de hand van zeven stellingen. "Het kabinet-Schoof moet de EV-subsidies op een andere manier nieuw leven inblazen." 8.20 Introductie Hans Jeekel. 8.55 Wat is de 'autoafhankelijke samenleving'? 15.50 Betuttelt de overheid de Nederlandse automobilist?19.00 Autobeleid in Den Haag. "De EV-subsidies die we de afgelopen jaren hadden, schoten tekort." 21.50 Moet er een EV-verplichting op de zakelijke markt komen? 23.30 Importheffingen. Jeekel: "Ik vind dat we de Europese OEM's drie tot vijf jaar de tijd moeten geven om de achterstand op China in te halen. Maar lieve koekjes worden niet gebakken." 27.00 De autobranche vergeleken met de spoorsector en de luchtvaartsector. "De luchtvaartlobby is veel krachtiger en beter georganiseerd dan de autolobby." 33.30 Vervoersarmoede. Hoe kunnen lage inkomens mee in de energietransitie? 36.30 Jeekel: "Autorijden in Nederland is niet te duur. Wel moet de overheid goed kijken wat ze kunnen doen voor een groep lage inkomens die autoafhankelijk zijn." 37.00 Jeekel: Een gemiddeld huishouden is zo'n 15 procent aan de auto kwijt. Dat vind ik een redelijke norm. 39.00 De ideale routes naar zero-emissiezones. 40.30 Het huidige politieke klimaat. "Het ambachtelijke is uit de politiek. Het functioneert nu niet." 43.30 Twee tips van Hans Jeekel aan mobiliteitsprofessionals. 47.30 Afsluiting
Gemaakt door: Automotive Mobtalk Eerste aflevering: 30-10-2022
De podcast Automotive Mobtalk heeft in totaal 32 afleveringen
Maker: Automotive Mobtalk Datum: 01-04-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.