In deze aflevering spreken Peter Loonen (Metis Onderwijsadvies) en Thijs Wesselink (Koning Willem I College) met neuropsycholoog en e-learningmaker David Maij (Onderwijs AI / LeerGewoonte), met medewerking van Avans Hogeschool. We verkennen drie vragen: 1. De pedagogische en didactische opzet van de e-learning AI, 2. Wat AI-geletterdheid betekent in het onderwijs (kennis, vaardigheden, ethiek en houding), 3. Worden we slimmer of dommer van AI? Ga direct naar de E-learning: www.onderwijs-ai.nl/metis Je ontvangt 10% korting met de couponcode METIS Thema’s: regie van de docent, AI als middel (niet het doel), verschil tussen leren en presteren, AI-bestendige toetsing, de kracht van mens + machine bij feedback, en praktisch inzetten van AI voor leerdoelen, differentiatie en werkdrukverlaging. David deelt waarom hij twee e-learnings ontwierp (AI-basis en didactische toepassing) en hoe ze actueel blijven. In de show notes vind je verwijzingen naar de e-learning, het MIT-onderzoek en het Nieuwsuur-item. - Blog met overzicht meta-analyses invloed AI op leren en kritisch denken: https://onderwijs-ai.nl/blog/kritisch-denken - Nieuwsuur item met Erik Scherder (vanaf 21.47) en kritiek daarop - Freeman et al., meta-analyse activerende onderwijs vs hoorcollege: https://www.pnas.org/doi/abs/10.1073/pnas.1319030111 - MIT onderzoek: https://www.media.mit.edu/publications/your-brain-on-chatgpt/
Gemaakt door: Liza Peeters en Thijs Wesselink Eerste aflevering: 15-01-2023
De podcast ChatGPT & Onderwijs heeft in totaal 35 afleveringen
Maker: Liza Peeters en Thijs Wesselink Datum: 01-09-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.