Aflevering Doorzagen 106 | Emeritus-Hoogleraar De Ridder: 'Ik Ben Als Een Vlieger'

Doorzagen 106 | Emeritus-hoogleraar De Ridder: 'Ik ben als een vlieger'
· Aflevering van de podcast: Cobouw Podcast

Hij maakt zich niet altijd populair bij Rijkswaterstaat. Jammer, vindt emeritus-hoogleraar Integraal Ontwerpen aan de TU Delft Hennes de Ridder. “Ik wil ze helpen." Hij noemt zichzelf vervelend. Realiseert zich dondersgoed dat niet iedereen op zijn kritische blik zit te wachten. En toch blijft hij het doen. Al was het alleen maar om het klimaat een handje te helpen met een CO2-vriendelijkere bouw. Afgelopen maandag was Hennes de Ridder, professor doctor ingenieur, te gast in de studio van de podcast Doorzagen. Aanleiding? De mislukte aanbesteding van de Van Brienenoordbrug en zijn ongezouten mening daarover. De professor doctor ingenieur schreef in Cobouw over “het zoveelste bewijs van onkunde bij Rijkswaterstaat.” De Ridder meent dat de ’s lands grootste beheerder van wegen, dijken, bruggen en viaducten te weinig technische kennis in huis heeft. Bij complexe opgaven zou Rijkwaterstaat te veel leunen op ondeskundige en duurbetaalde consultants. In Doorzagen zet hij die woorden kracht bij. “Het is toch ongelofelijk dat ze zo’n brug niet naar de markt kunnen brengen?” En: ”Consultants kunnen mijn bloed wel drinken. Indirect tast ik hun werkgelegenheid aan.” Onderwijl ziet hij dat Rijkswaterstaat blijft worstelen met aanbestedingen. “Ze doen steeds precies de verkeerde dingen. Nu selecteren ze voor de renovatie van drie bruggen één aannemer. In plaats daarvan zouden ze drie aannemers moeten kiezen voor de renovatie van honderd bruggen. Het is zo simpel.” Hij wil Rijkswaterstaat niet bashen. Hij wil helpen. “Ik vind het een fantastische organisatie en heb grote liefde en veel respect voor Rijkswaterstaat. Laatst heb ik nog een prachtig rapport voor ze gemaakt, waarin allemaal mooie adviezen staan. Dat ze er niets mee doen, maakt mij niet uit… Ik heb er keurig voor betaald gekregen.” Het maakt hem wel uit. Al was het alleen maar vanwege het milieu. Net zoals het plan dat hij bedacht voor het Zuidasdok. Het was een stuk goedkoper en milieuvriendelijker dan de aanpak die Rijkswaterstaat koos, maar belandde in niemandsland. Waarom? De bevlogen De Ridder weet het niet, maar hij vindt het onbegrijpelijk. Onderwijl waarschuwt hij voor een financieel fiasco bij het Zuidasdok.   De uitgesproken oud-hoogleraar zaagt niet alleen door, maar bouwt ook op. Hij breekt een lans voor simpeler bouwen en het behouden van gebouwen. Hij bedacht ook een plan, waarmee de Rotterdamse voetbaltempel De Kuip volgens hem nog jaren vooruit kan. Hoe? Door het veld verdiept aan te leggen. Daarmee schept hij 2 hectaren aan te verhuren ruimten voor moderne faciliteiten. “Businessunits op vier meter hoogte”, ziet hij wel zitten. “Je moet de strijd kunnen horen, ruiken, voelen.” Of dat ‘uitgeholde’ Kuipplan het gaat halen, is ook maar de vraag. De Ridder laat zich echter niet temmen. Benieuwd naar het verhaal van de man die zijn carrière begon bij HBG, de voorloper van BAM, die de bouw een paar jaar geleden “een verschrikking” noemde en vooral simpel bouwen predikt.

Cobouw Podcast

Cobouw Podcast

Gemaakt door: Cobouw Eerste aflevering: 10/04/2022

De podcast Cobouw Podcast heeft in totaal 131 afleveringen

Volgende aflevering

Soortgelijke podcasts

Disclaimer:De podcast artwork geembed op deze pagina is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast en is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl.

Doorzagen 106 | Emeritus-hoogleraar De Ridder: 'Ik ben als een vlieger'

Cobouw Podcast · 26-03-2024

00:00 00:31:17