Aflevering Opinie | Ab Inbev Verdrukt Tussen Woke En Antiwoke

· Aflevering van de podcast: Column Corné van Zeijl | BNR

In de VS is de antiwokebeweging sterk in opkomst. Een kwestie van actie en reactie. Als iemand zegt dat je je op een bepaalde manier moet gedragen of denken, lokt dat bij veel mensen een tegenreactie uit. In de coronatijd bleek dat niet altijd even verstandig, maar goed. Een van de opmerkelijkste voorbeelden van dit moment is de boycot van Bud Light. Joe Sixpack laat dat biertje massaal links liggen, nadat transgender Dylan Mulvaney er een paar had ontvangen van Budweiser en er een TikTok-filmpje over maakte. Als persoon heb ik hier wel een mening over. Ik vind het complete onzin dat er zoveel gedoe is omdat iemand een paar blikjes bier kreeg en daar een videoblogje over heeft gemaakt. Het klinkt eerder als verfrissende marketing. Maar wellicht had het bedrijf zich iets meer kunnen inleven in zijn gemiddelde klant. Als belegger leg je dit waardeoordeel naast je. Je moet omgaan met de feiten. Wat vindt de gemiddelde Amerikaanse bierdrinker ervan? Feit is dat dit biertje erg populair was bij conservatief Amerika. En nu niet meer. De verkopen van Bud Light zijn dit jaar al 24% gedaald. Dat is vrij dramatisch en de winstverwachtingen worden daarom flink naar beneden bijgesteld. De koersdaling van AB InBev, de moeder van Budweiser, is dan ook niet mis. De Stoxx 50 Index steeg 13% dit jaar, maar AB InBev daalde met 10% (dat is €10 mrd aan beurswaarde). Ter vergelijking: Heineken steeg 8%. Om het tij te keren heeft Budweiser de verantwoordelijke marketingmanager ontslagen en snel een oer-Amerikaans promotie filmpje gemaakt, met vlaggen, Amerikaanse tradities, landschappen en paarden. Ik zie Joe Sixpack uit de Midwest niet snel terugkeren naar Budweiser. Die wil zich niet identificeren met een transgender. Iets dergelijks zagen bij het beruchte Buckler-drama van Heineken, toen cabaretier Youp van het Hek het merk in een paar zinnen om zeep hielp. Het pijnlijke is dat nu ook de lhbtq-gemeenschap Budweiser boycot vanwege diens knieval voor conservatief Amerika. Deze doelgroep is toch goed voor 4,5% van de Amerikaanse bevolking. De verhitte polariserende discussie tussen woke en antiwoke is een zorgwekkend gif in maatschappelijke zin. Maar ook als belegger moet je oppassen niet gemangeld te worden. Gezien de publieke verontwaardiging over iets onbenulligs als een biertje en een filmpje, is het helaas onmogelijk om te voorspellen waar de volgende reclameramp plaatsvindt. Er zijn voor bedrijven wel wat belangrijke lessen uit te trekken. Denk na voordat je een standpunt inneemt. En heb je dat gedaan, hou dan je rug recht, anders krijg je ruzie met iedereen. Er is overigens een groot voordeel aan deze discussie; goedkoop scoren als je maar even met een regenboogvlag zwaait, is er niet meer bij. Over de column van Corné van Zeijl Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Cardano en belegt ook privé. Reageer via c.zeijl@cardano.com. Deze column kun je ook iedere donderdag lezen in het FD. See omnystudio.com/listener for privacy information.

Speelgoedwinkel
Column Corné van Zeijl | BNR

Column Corné van Zeijl | BNR

Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 22-05-2022

De podcast Column Corné van Zeijl | BNR heeft in totaal 261 afleveringen

Vorige aflevering

Volgende aflevering

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Opinie | AB InBev verdrukt tussen woke en antiwoke

Column Corné van Zeijl | BNR · 09-06-2023

00:00 00:03:50