De inkoopmanagersindices (PMI’s) zijn een prachtige vroegtijdige economische indicator. Ik volg ze graag. Normaal gesproken zien we dat de productiesector altijd vooruitloopt en de service-industrie daar achteraan hobbelt. De service-industrie daarentegen is een veel groter deel van de economie. Het bijzondere aan de huidige periode is dat het productiedeel van de economie al een tijdje schreeuwt dat het dramatisch slecht gaat, maar dat het met de service-industrie goed blijft gaan. Logisch, mensen hebben genoeg spullen gekocht in de coronaperiode en zijn daar wel even klaar mee. Ik heb vorige week een tweedehands reserveracefiets op Marktplaats gekocht. Ik schat dat de prijzen wel zo’n 30% lager zijn dan tijdens het hoogtepunt van de pandemie. Ook bedrijven zien minder vraag naar spullen. In de coronatijd hebben ze hun magazijn maximaal gevuld, omdat ze van alles tekort kwamen. Die vraag valt nu weg. Momenteel wil men geld uitgeven aan leuke activiteiten. De eerder genoemde inkoopmanagersindices voor de service-industrie staan over het algemeen nog comfortabel boven het neutrale niveau van 50. Consumenten kunnen niet wachten om hun coronaspaarpotje uit te geven aan: terrasjes, vakanties en concertkaartjes. Op de beurs is dat prachtig terug te zien. Iedereen heeft het over AI, maar het BEACH-thema is net zo winstgevend. BEACH staat voor: Booking, Entertainment, Airlines, Cruises en Hotels. Een voorbeeld: Royal Carribean staat dit jaar 105% hoger en is daarmee de op twee na grootste stijger van de hele S&P 500-index. Het moet alleen Nvidia en Meta voor zich laten. Een paar andere voorbeelden: Carnival +97%, Norwegian Cruise Line +60%, Delta Airlines +40%, Las Vegas Sands +22%, Wynn resorts +27% en ticketverkoper Live Nation Entertainment met +27%. Zelfs ‘onze eigen’ Air France-KLM is 41% gestegen. Mocht u nog op deze rijdende trein, of varende boot zo u wenst, willen springen, bedenk dan dat de coronaspaarpotjes op enig moment leeg zijn. Wat blijft er nog van dit beleggingsthema over als iedereen klaar is met uitgeven en de harde realiteit onder ogen ziet? Ik roep nog even de coronahype in herinnering. Doe-het-zelfzaken, tuincentra en verkopers van fitnessapparaten kenden uitstekende tijden. Kent u Peloton nog? In januari 2021 stond de koers op $167, nu op $7,50. Dit is ook de toekomst voor deze BEACH-aandelen. In het verleden waren vrijwel al deze subsectoren slechts matig winstgevend. Oftewel: er is een tijd om naar het strand te gaan en er is een tijd om er weg te blijven. In de laatste service-PMI’s van afgelopen maand zijn al de eerste haarscheurtjes te zien. Tijd om de strandstoeltjes in te klappen. Over de column van Corné van Zeijl Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Cardano en belegt ook privé. Reageer via c.zeijl@cardano.com. Deze column kun je ook iedere donderdag lezen in het FD. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 22-05-2022
De podcast Column Corné van Zeijl | BNR heeft in totaal 261 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 23-06-2023
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 07-07-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.