Aflevering Woordlezen? Ik Beantwoord Vragen En Antwoorden Over Woordlezen Op De Basisschool

Woordlezen? Ik beantwoord vragen en antwoorden over woordlezen op de basisschool
· Aflevering van de podcast: De podcast vol leespiratie

De gehele nieuwsbrief over woordlezen: Wat doe jij aan woordlezen in je klas? Ik hoor het zo vaak van leerkrachten die mij om hulp vragen. 'Hoe krijg ik mijn collega's van het woordrij-lezen af?' Het is iets hardnekkigs dat wij in het onderwijs slecht los kunnen laten. Daarom wil ik je in deze mail uitleggen waarom je deze woordrijen echt los mag laten als je lesgeeft aan kinderen die hoger lezen dan AVI-M4 behaald. Even terug naar de basis: Lezen! Kinderen moeten leren lezen. Dat begint bij plaatjes en daarna bij letters. Die letters vormen woorden, de woorden vormen zinnen en die zinnen vormen weer teksten. Dat is de basis van het hele leesonderwijs. Als je dat weet, dan weet je ook dat het einddoel teksten lezen en begrijpen is. En daar wil je naartoe. Hoe kun je kinderen nu helpen om de teksten goed te lezen? Om te beginnen door ze in groep 3 een hele fijne basis mee te geven. En eigenlijk begint het al in groep 1/2 waarbij de kinderen in juni groep 2 al 12 letters herkennen en benoemen. In groep 3 ga je daar op door en bied je alle letters aan en je leert kinderen die letters schrijven van A tot Z, het hele alfabet. Uiteraard in een andere volgorde omdat methodemakers daarover nagedacht hebben. En vervolgens kunnen kinderen die letters, tot woorden en daarna die woorden tot zinnen en vervolgens die zinnen tot teksten achter elkaar plakken zodat ze echt woorden, zinnen en uiteindelijk teksten kunnen lezen. Hier zijn toetsen bij bedacht. We moeten immers weten hoe kinderen het doen... De AVI-toets en de DMT-toets in dit geval. Bij de AVI-toets wordt gekeken of een kind een tekst kan lezen binnen een daarvoor gestelde tijd. Bij de DMT-toets wordt gekeken of kinderen losse woorden lezen binnen een bepaalde tijd. Deze toetsen zijn een hulpmiddel bij het signaleren. Het helpt leerkrachten signaleren wat kinderen wel/niet kunnen. Helaas zijn jaren geleden, eigenlijk in het hele onderwijs, de toetsen een doel op zich geworden. Daar mogen we inmiddels alweer vanaf. De inspectie kijkt niet meer op die manier naar het onderwijs en de DMT-toets, dus waarom zouden wij dat blijven doen? Als school mag jij aantonen wat de kinderen kunnen, de vorm daarin is redelijk vrij. Dus hebben deze toetsen echt als enige doel het signaleren wat kinderen wel/niet kunnen. Wij als leerkracht kunnen daarmee de juiste interventies verwerken in ons leesonderwijs, zodat we de kinderen het juiste leesonderwijs kunnen bieden. Helaas zijn we nog volop aan het oefenen met woorden lezen, voor o.a. de DMT-toets. Denk aan de Pravoo-map, de Timboektoe-woordrijen, etc. Dit zijn hartstikke fijne materialen als je wilt oefenen voor de manier van toetsen, als je de kinderen wilt leren hoe lang 1 minuut duurt en hoeveel woordjes zij in die ene minuut kunnen lezen. Helaas leren we kinderen hierdoor ook race-lezen, terwijl ik van mening ben dat correct lezen en vloeiend lezen zoveel waardevoller is, maar dat is een discussie voor een andere keer. Voor nu beperk ik mij tot het nut van woordrijen lezen vanaf AVI-M4. Het enige doel van de toets moet zijn: wat kan een kind binnen bepaalde tijd? Nu willen we allemaal dat de kinderen binnen een bepaalde tijd op een toetsmoment net even wat meer kunnen dan ze normaal in de klas laten zien. Maar om daarvoor specifiek te oefenen met woorden lezen? Dat is absoluut niet nodig. Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat woordrijen oefenen alleen nut heeft op korte termijn, zeker niet op langere termijn. Ook is gebleken dat kinderen die oefenen met teksten lezen zowel teksten als woorden beter lezen op de langere termijn. En uit onderzoek is geleken dat kinderen woorden uit een tekst beter aan een context kunnen koppelen en daardoor de woorden beter in hun geheugen beklijven. Daaruit kun je dus concluderen dat oefenen met woorden geen nut heeft, tenzij je a...

De podcast vol leespiratie

De podcast vol leespiratie

Gemaakt door: Ingrid Rijnbout-Evers Eerste aflevering: 19/03/2023

De podcast De podcast vol leespiratie heeft in totaal 26 afleveringen

Vorige aflevering

Wat is LIST?

Wat is LIST?

Maker: Ingrid Rijnbout-Evers Datum: 08/03/2023

Volgende aflevering

Hoe zet je teksten in, in je dagelijkse onderwijs?

Hoe zet je teksten in, in je dagelijkse onderwijs?

Maker: Ingrid Rijnbout-Evers Datum: 22-03-2023

Soortgelijke podcasts

Disclaimer:De podcast artwork geembed op deze pagina is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast en is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl.

Woordlezen? Ik beantwoord vragen en antwoorden over woordlezen op de basisschool

De podcast vol leespiratie · 15-03-2023

00:00 0:14:04