Vandaag het gesprek met Silvia Oostwegel, Impact ondernemer. Silvia zet zich in voor een sociale en duurzame samenleving als directeur en oprichter van Social Handprint by MAEX en als bestuurder van Social Handprint Foundation. Na een studie biologie en diverse banen in het bedrijfsleven, de overheid en als consultant, is zij als ondernemer gestart om profit en non profit organisaties te helpen hun sociale en duurzame prestaties te meten en te versterken. De missie is maatschappelijke waarden leidend te maken. Laten we beginnen… Wat ik zoal leerde van Silvia: 00:00 intro - 03:05 Waarom heeft een bedrijf de social handprint nodig? 04:05 De maatschappelijke waarden veel meer leidend te maken in je handelen. 05:05 Gestart met werken voor sociale burgerinitiatieven, non profit organisaties. 08:10 een impact economie waarbij je naast de financiële balans ook kijkt naar de impact die je hebt in de samenleving. 11:50 De lastige discussie of je Shell als klant wilt of niet. 13:05 De taal van de corporates gebruiken om euros op te halen om daarmee maatschappelijke investeringen te kunnen doen. 14:20 Ons morele kompas. 20:30 Je hebt ander instrumentarium nodig om duidelijkheid te krijgen wat er maatschappelijke gebeurt met de subsidies. 22:05 Hoe besluit ik, bijvoorbeeld als gemeente, waar mijn geld naartoe gaat? 29:15 Het proces om te bepalen welke projecten geld krijgen. 31:20 Drie verschillende producten, een handprint meting, de impuls (geld), en inzichten in een groep. 33:00 Zo zijn de inkomsten verdeeld. 34:40 De rebranding van de Maatschappelijke AEX. 36:15 Wat is het moment dat je besluit voor de rebranding? 37:00 Van een stichting en BV naar een steward owned bedrijf. 40:25 Nog geen winst gemaakt. 43:40 De dynamische balans tussen de korte en lange termijn van de ondernemer. 45:50 De waarde van de social handprint. 47:00 Regelmatig vernieuwen van de terminologie maakt het lastiger, zoals global goals, armoede, circulair, SDGs, brede welvaart. 51:10 Vertel me wat je doet en wij meten wat je doet. 53:55 Wij vragen nooit of je een beleid hebt op diversiteit, we kijken hoe divers is je organisatie. 54:10 Het gaat niet om de modellen, ga wat doen. Meer over Silvia Oostwegel: https://www.linkedin.com/in/silvia-oostwegel-7101687/ https://www.socialhandprint.com Andere bronnen: IDG Achterhoek community hub Chantal Walg Lokalen Lichtenvoorde Tommy Tomato Oscar Circulair Sustainable Development Goals Brede welvaart Kim Putters Kim Putters: ‘Brede welvaart mét de SDG’s: de noodzaak van integrale lange termijnvisie’ B corp Code voor sociale ondernemingen PSO - Prestatieladder Socialer Ondernemen Theory of Change Video van het gesprek met Silvia Oostwegel https://youtu.be/5vsC4ZP4BlI Kijk hier https://youtu.be/5vsC4ZP4BlI
Gemaakt door: Erno Hannink Eerste aflevering: 17-04-2022
De podcast Decide for Impact podcast heeft in totaal 497 afleveringen
Maker: Erno Hannink Datum: 27-06-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.