De negatieve externe effecten van producten worden vaak niet mee genomen in de kostprijs. Dit is economisch gezien logisch aangezien het integreren van deze effecten de kostprijs verhogen. Daarnaast is het ook erg lastig om van deze effecten de grote te bepalen en er een prijs aan te hangen. Adrian de Groot Ruiz heeft met zijn bedrijf TruePrice een methode ontwikkelt om de werkelijke kostprijs te kunnen berekenen van een product zodat deze kosten wel meegenomen kunnen worden. Een kostprijs waarin ook het milieu en leefbare inkomens zijn verwerkt. In de huidige tijd met big data is het mogelijk deze effecten te berekenen en zo voor meer transparantie te zorgen. Zijn achtergrond in de econometrie en een PhD in de Behavioural Finance stelde Adrian dan ook in staat deze methode te ontwikkelen. Het is zijn visie dat as we het gat tussen de winkel prijs en de werkelijke prijs kunnen dichten we een duurzame economie hebben. Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.
Gemaakt door: Marnix Kluiters / Topcast Media Eerste aflevering: 29-03-2022
De podcast Ecosofie: Duurzame gesprekken heeft in totaal 144 afleveringen
Maker: Marnix Kluiters / Topcast Media Datum: 28-06-2019
Maker: Marnix Kluiters / Topcast Media Datum: 10-08-2019
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.