Het mislukte, maar hoe zou ons medialandschap eruitzien als niet Amsterdam, maar Tilburg het epicentrum van de landelijke journalistiek en opiniemakerij was geworden? Want op papier is Hilversum wel de mediastad, maar de kloof tussen de 'gewone' Nederlander en de media, die de laatste weken zo heftig onderwerp van discussie is, wordt veroorzaakt door de grote focus op Amsterdam. Daar wonen veel mediamensen en er worden steeds meer programmas gemaakt. Amsterdam is geen Nederland. Het wereldbeeld van Amsterdammers is anders, dat is nu precies waar het allemaal misgaat in het vervreemden van de kijker en luisteraar van de publieke omroep. Dus ligt de oplossing die NPO-baas Shula Rijxman zoekt in de regio. In de regio wonen de gewone mensen die haar omroepen niet meer weten te vinden en vertegenwoordigen. Gisteren kwam tijdens het debat in Tweede Kamer over de mediabegroting de mislukte poging van staatssecretaris Sander Dekker om de dertien regionale omroepen te reorganiseren ter sprake. Wij, de belastingbetalers, investeren jaarlijks een miljard euro in de publieke nieuws- en informatievoorziening. Daarvan mogen de regionale omroepen 140 miljoen euro verdelen. Een flink deel gaat op aan, en ik citeer Sander Dekker: 'dertien dure directeuren, dertien P&O afdelingen en dertien afdelingen financiën'. Het mislukte reorganisatieplan had moeten leiden tot besparingen, maar ook tot meer samenwerking met de landelijke publieke omroep. Er werken 1.300 mensen bij de regionale omroepen. Ze noemen zichzelf daarmee de meest uitgebreide binnenlandredactie van Nederland en als het Rijxman lukt ze eindelijk eens volwaardig in die rol te benutten, in plaats van wat weggemoffelde samenwerkingsprojectjes, komt het misschien nog eens goed met de pluriformiteit in Hilversum. VVD'er Ton Elias pleitte gisteren voor een dagelijks regiovenster bij de NPO. Maar ja, in een peperduur advies van de Boston Consulting Group uit 2011 stond de pijn al in een bijzin: meer landelijke zendtijd voor producties uit de regio gaat ten koste van zendtijd (en dus geld) voor de machtige en mondige landelijke omroepen. Mag u één keer raden wie deze stoelendans wint. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast Marianne Zwagerman | BNR heeft in totaal 290 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 21-11-2016
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 06-12-2016
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.