Na de verstilling van 'Aus Liebe' valt het volk weer woedend in met 'Lass ihn kreuzigen'. Nog een toontje hoger dan de vorige keer. Pilatus wast zijn handen in onschuld terwijl het volk letterlijk bloed wil zien. Uiteindelijk levert Pilatu ...
Thomas Oliemans en Thomas de Jonker zijn fan van de Matthäus-Passion van Bach. Journalist Gijs Groenteman wil daar alles van weten. Daarom bespreken ze dit muzikale meesterwerk in maar liefst 13 uur, aan de hand van 69 in elkaar overlopende afleveringen. De analyses worden door Oliemans zingend en pianospelend geïllustreerd. Op die manier ontstaat een podcast die anders is dan alle anderen. Een naslagwerk dat een ware ‘must-hear’ is voor elke liefhebber van de Matthäus. Deze podcast kwam tot stand in samenwerking met Het Concertgebouw en Van Lanschot Kempen. Een podcast die zeer de moeite waard is, als je meer wilt weten over dit stuk muzikale geschiedenis.
Na de verstilling van 'Aus Liebe' valt het volk weer woedend in met 'Lass ihn kreuzigen'. Nog een toontje hoger dan de vorige keer. Pilatus wast zijn handen in onschuld terwijl het volk letterlijk bloed wil zien. Uiteindelijk levert Pilatu ...
Een aria voor slechts vier musici: sopraan, fluit en twee oboe's da caccia. Gedeeltelijk in C-groot, in zekere zin de meest reine toonsoort. Een toonsoort die we tot nu maar weinig tegenkwamen in de Matthäus. Fluit en sopraan draaien om el ...
Een direct antwoord op de vraag van Pilatus. Hij heeft immers enkel goede dingen voor ons gedaan. De blinden kunnen weer zien, de kreupelen lopen weer... In Matthäus-Passion: een lijdensweg met Gijs Groenteman en Thomas Oliemans besprek ...
Een mini-recitatief. Maar wel een goede aanleiding om nog eens in detail te bepspreken hoe Bach en Picander hun Matthäus nou hebben vormgegeven. Qua onderbreking van de evangelietekst door aria's en koralen. In Matthäus-Passion: een lij ...
Een moment van rust en contemplatie na de heftigheid van 'Barrabam' en 'Lass ihn kreuzigen'. Grote Thomas gidst ons langs de wonderlijke harmonieën in dit koraal en de manier waarop alt en bas zich door dit koraal begeven. In Matthäus-Pa ...
'BARRABAM!'. Er is geen twijfel over wie het volk liever op vrije voeten ziet: Jezus of de gevreesde moordenaar Barrabas. Bach legt de bal qua harmonische oplossing voor open doel voor het volk, maar tevergeefs. Barrabas komt vrij. We luis ...
Voor de derde keer een koraal op de schitterende melodie van 'O Haupt voll Blut und Wunden'. Geef jezelf over aan het lot dat Hij nou eenmaal voor je in petto heeft. Ofwel: we zitten in een trein die niet meer te stoppen is. Qua toonsoort ...
Na enig beraad besluiten de priesters toch een stukje grond van het 'bloedgeld' te kopen. En Pilatus verwondert zich erover waarom Jezus zich niet verdedigt. Ook bespreken we het verschil tussen het componeren van een passie in Hamburg of ...
Een aria als spiegel van 'Erbarme dich'. Een aria waar we op dit moment in de Matthäus qua tempo en dynamiek behoefte aan hebben. 'Wat weet Bach toch goed wat we nodig hebben', verzucht Gijs. Ditmaal met een hoofdrol voor soloviool en bas. ...
Een recitatief boordevol ontwikkelingen: Jezus wordt ter dood veroordeeld, Judas ziet dat en smijt zijn verradersloon de tempel in. Vol berouw verhangt hij zichzelf. In een microduet reageren twee hogepriesters op Judas inkeer. En ook: we ...
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.