Aflevering Inzet Van Andere Experts: Noodmaatregel Of Kwaliteitsimpuls?

Inzet van andere experts: noodmaatregel of kwaliteitsimpuls?
· Aflevering van de podcast: Minder uren, betere lessen?

We hebben hoge verwachtingen van leraren als het gaat om de kwaliteit van hun lessen, maar er is nauwelijks tijd om goede lessen voor te bereiden. Kernvraag van de podcastreeks is of het verlagen van het aantal lesuren van leraren ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdrage aan betere lessen. In deze achtste aflevering staan we stil bij de vraag of vermindering van het aantal lesuren van leraren mogelijk is door gebruik te maken van de inzet van externe experts bij het leerproces van leerlingen. Veel mensen vinden minder lesuren voor leerlingen – zeker voor kinderen in achterstandssituaties – onwenselijk. Als we dan andere experts kunnen inzetten die kunnen bijdragen aan de leertijd van leerlingen, is het de vraag of dat mogelijk is zonder dat dat weer leidt tot minder tijd voor leraren om hun onderwijs te ontwikkelen en voor te bereiden. Dit onderwerp is een gevoelig onderwerp omdat het lastig is om het gesprek daarover te voeren los van andere gesprekken waarin het gaat om het inzetten van onbevoegden in het onderwijs. Er is de afgelopen jaren erg ingezet om het aantal onbevoegde leraren terug te dringen, omdat een onderwijsbevoegdheid een erkenning is dat leraarschap niet zomaar een beroep is, dat je daar een gedegen opleiding voor nodig hebt waar je niet op moet willen afdingen. Momenteel ontstaat juist het gevoel dat er door het lerarentekort de neiging is om daar toch op af te dingen: lopen we het risico om toch genoegen te nemen met minder kwaliteit, met het inzetten van onbevoegden? Of kan er toch meerwaarde gerealiseerd worden voor leraar en/of leerlingen als er aan een aantal randvoorwaarden voldaan wordt? Daarover gaan we in gesprek met Helmke Hofman, coach van unit 4 van Laterna Magica, Berdien Meijberg-Jeurissen, teamleider op Scholengemeenschap Gerrit Rietveld in Purmerend, en Roel Spits, projectleider van Andersom Amsterdam. Deze reeks wordt mogelijk gemaakt door het Centre of Expertise Urban Education van de HvA en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek NRO en mede georganiseerd door Ina Cijvat. Wil je meer weten of met ons in gesprek over de reeks of over de aflevering? Kijk op www.hva.nl/minderurenbeterelessen.

Minder uren, betere lessen?

Minder uren, betere lessen?

Gemaakt door: Minder uren, betere lessen? Eerste aflevering: 06/10/2022

De podcast Minder uren, betere lessen? heeft in totaal 9 afleveringen

Vorige aflevering

Versterken van kansen voor kinderen: meer lestijd of betere lessen?

Versterken van kansen voor kinderen: meer lestijd of betere lessen?

Maker: Minder uren, betere lessen? Datum: 07/03/2023

Volgende aflevering

De balans: ontwikkeltijd en onderwijstijd

De balans: ontwikkeltijd en onderwijstijd

Maker: Minder uren, betere lessen? Datum: 10-05-2023

Soortgelijke podcasts

Disclaimer:De podcast artwork geembed op deze pagina is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast en is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl.

Inzet van andere experts: noodmaatregel of kwaliteitsimpuls?

Minder uren, betere lessen? · 28-03-2023

00:00 00:43:44