De oudste diamantslijper ter wereld, Royal Coster Diamonds op het Museumplein in Amsterdam, verloor na corona de helft van zijn toeristen — en daarmee tientallen miljoenen euro's omzet. Hoe herontdek je je verdienmodel als de spenderende toeristen uitblijven, en wat doe je als de lab-grown (kweek)diamant de markt opschudt? In deze aflevering van Op de zaak gaan Stijn Goossens en Anne-Marie Fokkens langs bij Royal Coster Diamonds om te zien hoe het bedrijf zich aanpast aan de veranderende markt. CEO Kees Noomen laat zien wat er allemaal te gebeurt in de vier grote panden aan het Museumplein in Amsterdam. Is het diamantmuseum nog wel een goede strategie? En hoe trek je de Nederlandse consument naar binnen bij je boetiek? Tot slot is er een nieuwe ontwikkeling die de diamantsector op z'n kop zet: de labgrown diamant. Met speciale technieken kan een chemisch identieke diamant gecreëerd worden in het lab. Dat kost geen miljoenen jaren, maar slechts twee weken. Wat voor invloed heeft dat op de waarde van de natuurlijke diamant? En ziet Coster Diamonds ook nog marktkansen in deze nieuwe productcategorie? In deze aflevering hoor je: Wat de duurste diamant is die Royal Coster op voorraad heeft liggen ?? Wat de opkomst van de kweekdiamant betekent voor waarde, certificering en marge ?? Waarom Coster Diamonds een samenwerking met Ace Jewelers is aangegaan ?? Hoe lang het duurt om een diamant te slijpen tot hij blinkt ? ?? Over de BNR-podcast ‘Op de zaak’ In Op de zaak stappen presentatoren Anne-Marie Fokkens en Stijn Goossens elke maand binnen bij een buitengewone mkb'er. Geen studiogesprekken, maar échte gesprekken op locatie — tussen showroom en werkvloer, directietafel en lunchruimte. Wat is het verdienmodel, hoe groeit het bedrijf, en wat kun jij leren van hun ondernemerslessen? Elke aflevering levert nieuwe inzichten op over innovatie, strategie, marketing, financiering en het bouwen van een sterk merk. Van modehypes tot maakindustrie, van buurtbakker tot biotech: Op de zaak geeft je een unieke blik achter de schermen van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. ??? Over de presentatoren Anne-Marie Fokkens is presentator bij BNR en bekend van haar scherpe, menselijke interviews. In deze serie duikt zij in het ondernemersverhaal: waar begon het, welke keuzes bepaalden het succes — en hoe verdien je het geld? Stijn Goossens is redacteur tech en innovatie bij BNR en kijkt naar strategie en vernieuwing. Hoe schaal je een idee, hoe ziet de markt eruit en waarmee kan je blijven vernieuwen? ?? Het MKB praat mee Benieuwd hoe ondernemers uit het MKB denken over het nieuws van de dag? In de rubriek ‘Het MKB praat mee’ praat presentator Thomas van Zijl met MKB’ers uit heel Nederland over opvallende nieuwsthema's. Deze rubriek is onderdeel van het radioprogramma Zakendoen op BNR, maar luister het ook als podcast. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 03-05-2025
De podcast Op de zaak heeft in totaal 3 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 02-05-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.