Aflevering Stress & Leren Bij Docenten En Bij Leerlingen

Stress & Leren bij docenten en bij leerlingen
· Aflevering van de podcast: Over Onderwijs & Opvoeding

In deze podcast gaan we het hebben over stress en leren. Docenten ervaren vaak stress van hun primaire taken. Docenten die meer veerkracht ervaren, geven aan minder stress te ervaren dan hun collega’s. Het onderzoek naar stress en veerkracht bij docenten is echter voornamelijk gebaseerd op verschillen tussen docenten. Over hoe stress en veerkracht binnen docenten variëren en met elkaar samenhangen is weinig bekend. Meer onderzoek hiernaar is belangrijk, omdat het bijvoorbeeld helpt te bepalen of interventies zich vooral moeten richten op het verminderen van stress, het vergroten van veerkracht, of allebei. Het doel van het onderzoek is daarom de relatie tussen stress en veerkracht van lesuur tot lesuur te onderzoeken. Wat is stress? En hoe ontwikkelt stress zich bij leraren? En bij leerlingen? Welke rol speelt veerkracht? En welk effect heeft stress eigenlijk op hoe we onszelf ontwikkelen?   Hierover gaat Tjip de Jong in gesprek met: -  Dr. Joost Jansen in de Wal, universitair docent bij het onderzoeksinstituut Child Development and Education aan de Universiteit van Amsterdam. Met een bijzondere interesse in de relatie tussen motivatie en leren. - Thijmen van Alphen, promovendus bij het onderzoeksinstituut Child Development and Education aan de Universiteit van Amsterdam. Thijmen doet onderzoek naar de relatie tussen stress en veerkracht bij leerkrachten.  Meer lezen? Wetenschappelijk artikel over Leren en stress bij leerlingen. Wetenschappelijk artikel over Testangst en tegenslagen overwinnen.

Over Onderwijs & Opvoeding

Over Onderwijs & Opvoeding

Gemaakt door: Universiteit van Amsterdam / UvA / Pedagogische en Onderwijswetenschappen Eerste aflevering: 29/03/2022

De podcast Over Onderwijs & Opvoeding heeft in totaal 17 afleveringen

Vorige aflevering

Veilige Start: aandacht voor kwetsbare (jonge) moeders met een licht verstandelijke beperking en meerdere en complexe problemen, en hun baby's

Veilige Start: aandacht voor kwetsbare (jonge) moeders met een licht verstandelijke beperking en meerdere en complexe problemen, en hun baby's

Maker: Universiteit van Amsterdam / UvA / Pedagogische en Onderwijswetenschappen Datum: 07/12/2023

Volgende aflevering

Hoe kunnen we curricula meer betekenisvol en inclusief maken?

Hoe kunnen we curricula meer betekenisvol en inclusief maken?

Maker: Universiteit van Amsterdam / UvA / Pedagogische en Onderwijswetenschappen Datum: 02-04-2024

Soortgelijke podcasts

Disclaimer:De podcast artwork geembed op deze pagina is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast en is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl.

Stress & Leren bij docenten en bij leerlingen

Over Onderwijs & Opvoeding · 25-01-2024

00:00 00:28:02