Aflevering Voor Dga's #7 Cor Spronk In Gesprek Met Sherif El Zeiny - Over Rolverdeling, Gezondheid, Blijven Leren En Groei Als Kernwaarde

Podcast voor DGA's #7 Cor Spronk in gesprek met Sherif el Zeiny - over rolverdeling, gezondheid, blijven leren en groei als kernwaarde
· Aflevering van de podcast: Podcast voor DGA‘s, dé podcast voor en door ondernemers!

WEES BIJZONDER EN BLIJF ALTIJD LEREN Vandaag ben ik in gesprek met Sherif el Zeiny, 13 jaar ondernemer en DGA van Car Drivers Chauffeursdiensten uit Amsterdam. [opnamedatum 25-8-2020] DENKER Sherif begon dit bedrijf als student en had toen nog geen rijbewijs. Hij verteld over de start en hoe vriendschappelijk er vennoten uitstapten en weer instapten in de onderneming. Sherif zorgt voor structuur, zorgt dat er dingen gedaan worden en dat er stappen gezet worden. Dat er niet te lang getreuzeld blijft worden. Ik ben de denker, mijn compagnon is de doener. IDEALE CHAUFFEUR De ideale chauffeur is door Sherif niet te benoemen, dat ligt ook aan het type klant en werk. Kende in het begin Sherif nog elke chauffeur, dat is bij het aantal van 300 al niet meer te doen. KOERIERSDIENSTENPLAN Cor: “Er is een koerier die komt aan je huis, die belt aan. Maar terwijl hij aanbelt loopt hij al weg, want hij hoeft tegenwoordig geen handtekening voor zijn pakketje te hebben. Als je geluk hebt staat hij voor je deur. Of is hij bij de buren afgeleverd, of je moet maar hopen dat die ergens is. Daar is qua service en qua kwaliteit volgens mij echt nog heel veel te winnen”. Sherif: Als een bedrijf bij mij aan zou kloppen, dan ligt mijn plan sowieso al klaar hoe we daar de service kunnen verbeteren. Dat is gewoon in hele kleine, simpele stapjes. Ik denk dat het ook wel begint bij de keuze van de chauffeur en de opleiding van de chauffeur. Maar ook wat er van de chauffeur verwacht wordt”. GEZONDHEID “Je gezondheid is heel erg belangrijk als ondernemer. Dus als jij heel erg goed in je vel zit en uitgeslapen bent, dan presteer je veel beter. Als je tachtig uur werkt, betekent niet dat je heel erg betrokken bent, maar betekent dat je heel erg inefficiënt bent. Dat is de conclusie die ik zou kunnen trekken. BLIJVEN LEREN Als ondernemer ben je elke dag bezig met de dagelijkse dingen, maar je moet ook investeren in jezelf, in je eigen ontwikkeling. Dat kan in de vorm zijn van cursussen, van boeken lezen en podcasts luisteren. Maar ook gewoon met andere ondernemers dingen oppakken en van elkaar leren. En dat stukje, daar moet je tijd voor maken en dat moet je structureel doen en ik denk dat dat ook een leerpunt is voor mij.   GROEI Één van onze belangrijkste kernwaarden is groei in ons bedrijf. Dus ons bedrijf moet groeien. We moeten persoonlijk groeien, onze chauffeurs moeten groeien en de klanten moeten door ons groeien. Ik zorg dat dat steeds weer naar voren komt, groei. Als ultieme tip aan andere ondernemers geeft Sherif twee tips: wees bijzonder en blijf altijd leren. Meer over Sherif El Zeiny en zijn bedrijven kun je vinden op: https://www.linkedin.com/in/sherifelzeiny/ https://www.linkedin.com/company/car-drivers-chauffeursdiensten/ https://car-drivers.nl/ VERDER PRATEN? Wil je eens verder praten met een ervaringsdeskundige? Lees dan een onze informatie op de DGA Mentorpagina en maak daarna een afspraak via de contactpagina of bel mij op 06-53321934. Tot snel.   Volledige tekst:   Sherif El Zeiny heb ik hier aan tafel bij mijn kantoor in Dronten. Sherif, wij kennen elkaar van Master Match, waar we allebei een account hebben genomen een paar maanden geleden. De doorwerkgever kwam nog even voorbij waar wij samen wat connecties hadden. Ik als ambassadeur en jij wellicht als klant, maar daar komen we nog wel op in deze podcast. Hartelijk welkom hier in Dronten.   Sherif Dank je wel.   Cor Net met jou over gehad, je bent tweeëndertig jaar. Woont in Amsterdam.   Sherif Amstelveen.   Cor Amstelveen. Half Nederlands, half Egyptisch. Dus vandaar de naam, ik kon hem even niet helemaal goed thuisbrengen. Getrouwd?   Sherif Ja.   Cor Kinderen?   Sherif Twee.   Cor Twee?   Sherif Ja.   Cor Dochters, zonen?   Sherif Twee zonen. Vier en één.   Cor Hobby’s, ik zag op Facebook voorbij komen en je vertelde net wat het was, ik dacht judo, maar het is Braziliaanse Jiujitsu.   Sherif Jiujitsu, ja.   Cor Ben je daar goed in?   Sherif Ik ben er pas twee jaar mee bezig en als je ooit een zwarte band wilt, moet je tussen de tien en vijftien jaar, ben je ermee, moet je oefenen. Ik doe het fanatiek, maar ik ben er nog lang niet.   Cor En waarom doe je aan sport, om je af te reageren?   Sherif Ja, ik vind sporten belangrijk, ik vind het goed om te bewegen, maar ik denk dat dit ook een sport is die anders is dan andere sporten, omdat het een zelfverdedigingssport is, maar ook een denksport. Het is niet brute kracht, maar het is juist op leverage. Verder is het goed voor je zelfvertrouwen, je ontmoet ook heel veel mensen. Dus er komen heel veel verschillende soorten mensen op deze sport af en heel hoog opgeleid, tot heel beroemd, tot een stratenmaker en een komiek en noem maar op. Dus het is leuk.   Cor Ik dacht even, met die car drivers zul je misschien, als je dan mensen aan je auto krijgt, zul je je misschien goed kunnen verdedigen, maar daar had het dus niks mee te maken.   Sherif Nee, nog nooit nodig gehad, nee.   Cor Even nog een paar weetjes, heb je een favoriete voetbalclub?   Sherif Nee, ik volg geen voetbal, als ik moet kiezen is het voor Ajax.   Cor Ja, Amstelveen, Ajax. Muziek?   Sherif Ook niet, ik luister bijna geen muziek.   Cor Je luistert bijna geen muziek. Favoriete auto?   Sherif Auto, ik vind, ik hou van Duitse merken, dus dan denk ik aan een BMW, Mercedes.   Cor En wat rijd je zelf?   Sherif Peugeot, een Frans merk.   Cor Een Frans merk, Sherif toch! Een Peugeot.   Sherif Een Peugeot 508.   Cor Lees je boeken?   Sherif Ja, ja.   Cor En wat voor boeken zijn dat?   Sherif Van alles, ik hou van zelfontwikkelingsboeken, dus persoonlijke ontwikkeling bedoel ik. Ik vind Mark Tigchelaar heel tof.   Cor Ben Tiggelaar.   Sherif Mark Tigchelaar.   Cor Is dat de broer van?   Sherif Ik weet niet of ze familie zijn, volgens mij schrijf je de achternaam ook iets anders.   Cor Oké, dan zal het niet.   Sherif Maar Mark schrijft vooral boeken over focus en over het brein, op een heel makkelijke manier, maar ook heel praktisch. Dus ik zit hier nu bijvoorbeeld met een dingetje in mijn hand, dat is gewoon om me beter te kunnen concentreren tijdens het gesprek.   Cor Leuk, hij heeft nu een USB-stick in zijn handen, dus als je iemand met een USB-stick in de hand ziet dan is dat wellicht om te concentreren. Luister je wel eens podcasts?   Sherif Ja, heel veel. Ik vind de psychologie van succes, vind ik heel leuk, van Tonny Loorbach en Albert Sonnevelt, Groeivoer podcasts luister ik de laatste tijd.   Cor Dat is van iemand hier uit Kampen volgens mij.   Sherif Volgens mij wel, ja. Misschien binnenkort jouw podcasts.   Cor Wie weet! Nou zeker als jij in de uitzending bent Sherif zul je hem luisteren. Tegen wie kijk je op?   Sherif Ik kijk niet echt tegen personen op, maar meer tegen dingen die ze doen. Dus er is niet een persoon waarvan ik zeg: super top, die doet alles goed, maar de dingen die ze doen vind ik wel heel interessant, maar als ik toch moet kiezen, bijvoorbeeld een Nederlandse ondernemer is de oprichter van Picnic, vind ik heel cool. De manier hoe hij dingen verkoopt en hoe hij in bepaalde markten stapt, altijd met anderen samen en het zo groot maakt vind ik heel inspirerend, dus dat is iemand die -   Cor Dan heb ik de vraag: uit wat voor nest kom je? Zo zeggen ze dat hier op de Veluwe. Uit welk nest kom je, wat deden je ouders en heb je broers, zussen?   Sherif Ik ben enig kind. Ik hou van rust, dus dat komt misschien daardoor omdat ik nooit broers en zussen om me heen heb gehad. Mijn ouders waren hardwerkend en redelijk sociaal, dus altijd goed zorgen voor anderen, misschien meer dan voor zichzelf, maar ook wel erg hardwerkend. Dat is wat mij bij is gebleven en nog steeds, dus, ook al zijn ze ziek gaan ze gewoon naar hun werk, niet zeuren, dat zijn dingen die ik ook heb meegekregen, dus ja.   Cor Je ouders zijn ondernemers?   Sherif Nee, mijn vader heeft ooit wel een snackbar gehad en een slagerij volgens mij, maar die is daarna de zorg ingegaan, zorg voor een huis met gehandicapte mensen op oudere leeftijd, daar is hij voor gaan zorgen en mijn moeder die werkt ook in de zorg, ook oudere mensen, dus dat zit er wel in, zorg voor oudere mensen, ja.   Cor Bijzonder. Misschien wel leuk om eens te kijken wat dat nu voor jouw ondernemerschap betekend heeft, de lessen die je daaruit geleerd hebt, die je misschien nog steeds daaruit leert. Uit wat voor nest kom je is dan een begin, ik heb gezien: je hebt VWO gedaan en daarna ben je bij de VU heb je de Bachelor IBA gedaan, maar dan enterpreneurship en daarna heb je de Master Transport en Supply Chain Management gedaan. Wat helpt, met name die laatste studie, misschien moet je eerst vertellen wat voor bedrijf je nu hebt, laten we dat doen, dan gaan we daarna nog op de studie terugkomen. Want ik las en ik hoorde iets, een leraar had tegen jou gezegd, die vroeg aan jou: wat wil je worden? Waarop jij zei: ik wil graag de directeur worden van -   Sherif Unilever.   Cor Unilever. En toen zei hij, misschien wat meewarig tegen jou: nou, Sherif, dat kun jij vast niet. Dat zal de boodschap geweest zijn en toen dacht jij: ik zal ze laten zien wat ik kan.   Sherif Ja, dat klopt.   Cor En wat gebeurde er toen? Wat gebeurde er, je zou ook kunnen zeggen, de weken erna?   Sherif De weken erna, precies weet ik niet meer, maar ik weet wel dat er bij mij toen iets in mijn gedachten kwam van: ik zal me nog wel eens bewijzen, wat ik kan. Dat ik niet alleen een goede positie zou krijgen, maar dat ik hem ook zelf daar de eigenaar van zou zijn. Dus van het hele bedrijf. Dus niet alleen in loondienst, maar ook de eigenaar. En dan moet je ergens beginnen en ik vond sowieso altijd wel leuk om ondernemende dingen te doen en tijdens mijn vervolgstudie aan de VU ben ik al bedrijfjes begonnen, ik had een consultancybedrijfje, een bedrijfje dat producten importeerde vanuit het buitenland en uiteindelijk kwam iemand op mijn pad en die zei: wil je een chauffeursdienst beginnen.   Cor Was je altijd een beetje een ronselaar, iemand die overal wel geld tussen zag zitten. Je kocht iets, verkocht het weer, hoe ging dat?   Sherif Ja, ik denk het wel. Ik denk dat ik het van jongs af aan wel heb gehad. Gezien dat ik daar heel erg succesvol in was, de verkoper van de school was, maar ik heb daar wel veel dingen geprobeerd en veel geleerd, ja. En ik denk ook zelf dat het, ik heb nooit in een heel groot bedrijf zelf gewerkt omdat ik meteen ben gaan ondernemen van jongs af aan, maar ik denk dat, ook al zou ik in een bedrijf hebben gewerkt, of ergens een carrière gaan maken, zou ik toch dat ondernemende meenemen omdat ik het toch heel belangrijk vind om het bedrijf als een stukje van jezelf te zien en groter te maken, ja.   Cor Maar goed, je was negentien en toen kwam je in die car drivers-wereld. Hoe ging dat?   Sherif Ja, iemand kwam met het idee: chauffeursdienst en daar had hij wat ideeën over, wil je erover meedenken en misschien meedoen? En toen zei ik: ik wil wel meedoen, maar ik heb zelf geen rijbewijs, dus we gaan chauffeurs gewoon inhuren. We kennen heel veel studenten, dus dat worden onze chauffeurs en dan gaan we gewoon onze eerste klanten zoeken en kijken we hoe dat gaat. En dat ging heel goed. Onze eerste klanten die we binnenhaalden zaten volgens mij in de private equity, die hadden meteen een heel netwerk van relaties mee en toen stonden we bekend als de jongens die chauffeurs konden regelen.   Cor En je was toen met twee andere mensen?   Sherif Ja, ik heb er zelf nog iemand bijgehaald, dus de jongen die naar me toekwam, plus nog een andere jongen, zijn we met zijn drieën begonnen.   Cor Wat is dan een beetje jouw rol in die drie. Welke rol pak jij dan op? Ben jij de verkoper, of ben jij de administrateur aan de achterkant, of ben je de -   Sherif Ik vind het zelf meestal leuk om groot te denken en eigenlijk een beetje de strategie uit te zetten. Ik ben niet een heel typische verkoper. Ik kan wel mijn producten goed verkopen als het nodig is, ik kan heel creatief denken, om op een creatieve manier mijn producten aan de man te brengen en ik denk een beetje het overzicht houden. Structuur, zorgen dat er dingen gedaan worden, zorgen dat er stappen gezet worden, dat er niet te lang getreuzeld blijft worden.   Cor Die andere twee, die doen - eentje heeft jou gevraagd, eentje heb je zelf gevraagd? Wat hadden die voor rol tussen jullie drie?   Sherif De ene studeerde accountancy, dus die had meer een rol qua cijfers en de belastingaangiftes als eerste en de ander die was ook wel goed in marketing herinner ik me nog en was een hele slimme en sociale jongen, dus die konden we gewoon goed gebruiken.   Cor Was dat de verkoper, de echte, was die vooral aan de voorkant zeg maar?   Sherif Ik denk dat we in het begin, we zijn als beginners begonnen, dus heel veel fouten gemaakt, maar ik denk dat we in het begin allemaal van alles deden. Dus die jongen waar ik het net over had, die reed ook, die had wel een rijbewijs en tijdens het rijden verkoop je dan je dienst, dus deed hij inderdaad een stukje verkoop, maar aan de andere kant dacht hij ook over Google AdWords en andere soorten van marketing dus op die manier. En de jongens, uiteindelijk zijn ze niet heel lang bij het bedrijf gebleven.   Cor Want hadden jullie toen al een BV ingericht met elkaar, of een VOF, of was het drie eenmanszaken die met elkaar samenwerkten?   Sherif Een VOF was het.   Cor Oké, maar hoe lang hebben jullie op papier samengewerkt?   Sherif Ik denk dat, de accountant die is tot 2009, 2010 gebleven en we zijn in 2007 begonnen, dus twee, tweeënhalf jaar. En die andere jongen was al eerder weg, dus die was na anderhalf jaar al gestopt en ja, op die manier. En 2010 zat ik in mijn scriptiejaar toen dacht ik eraan om even wat tijd, even ermee te stoppen, om mijn scriptie goed af te kunnen maken en ik had ook iemand ontmoet in Egypte op vakantie, toevallig. En die reed voor mij en die had wel interesse om in te stappen, dat is mijn huidige partner, nog steeds.   Cor Maar nog even terug, Sherif, naar, je zegt: na anderhalf jaar stapt die ene eruit en na tweeënhalf drie jaar de andere, ik heb ook af en toe eens compagnons toegelaten en later weer moeten uitkopen, hoe ging dat toen bij jullie? Heeft dat pijn gedaan, heeft dat vriendschappen gekost?   Sherif Nee.   Cor Heb jij ervoor betaald, dat je ze uit ging kopen?   Sherif Nee, ook niet.   Cor Heb je dat op een andere manier gedaan?   Sherif Nee, het is heel vriendschappelijk gegaan. Kijk, een chauffeursdienst starten lijkt heel makkelijk en de investeringskosten zijn niet heel hoog, maar het is niet zo makkelijk, want je werkt met mensen. Het voor elkaar krijgen om je eerste klanten te krijgen en om de chauffeurs precies datgene te laten doen wat jij wil qua service en qua beleving eigenlijk is niet zo makkelijk, dus het kostte heel veel uren in het begin om het bedrijf eigenlijk op te zetten. En ik denk dat de andere partners andere ambities hadden. In het begin misschien dachten: ja, leuk, maar naar mate het meer van hun tijd kostte dat ze dachten: dit wil ik niet mijn hele leven blijven doen. Dus de één is gewoon verder gegaan met een bestuursjaar bij een studentenvereniging en de ander is verder gegaan met zijn studie.   Cor Maar was op dat moment het bedrijf niks waard? Want je zegt: het is niet zo makkelijk op te zetten, dus je zult veel energie gestopt hebben in die beginperiode. Dan zullen hun toch ook gedacht hebben, ja, of niet, daar willen we voor betaald krijgen?   Sherif Nee, dat probleem hebben wij niet gehad, dat is gewoon vriendschappelijk gegaan. Het bedrijf was wel wat waard, maar ik denk niet zoveel dat er ruzies om zouden ontstaan.   Cor Dus daar ben je goed mee weggekomen, zou je kunnen zeggen.   Sherif Ja, achteraf helemaal, want nu is het heel veel waard.   Cor Ja, mooi. En waarom toch weer een nieuwe compagnon, want je zou ook kunnen zeggen, je hebt er dan gelukkig geen gezeik mee gehad, dus dat is super, ging het altijd maar zo in de zakelijke wereld dat je, als een compagnon, als die weg wil, vriendschappelijk wordt opgelost. Maar je dacht toch: ik kan het niet alleen.   Sherif Nee dat niet, maar ik had mijn scriptie die ik maar had uitgesteld en die maar niet afkwam en toen dacht ik, die jongen wilde graag instappen, toen heb ik hem laten instappen en zou ik in eerste instantie er zelf een jaartje tussenuit gaan.   Cor Want hoeveel uur werkte je bijvoorbeeld en hoeveel uur was je met je studie bezig? Te weinig hoor ik? Maar was je toen al veertig, vijftig, zestig uur met je werk bezig?   Sherif Ja, ik denk - eigenlijk was dat het kantelpunt. Daarvoor was het misschien iets naast mijn studie, op het moment dat die jongen instapte en na een paar maanden zei: ik wil dat je toch - ik heb je toch nodig, om terug te komen en toen zijn we er heel hard voor gegaan. En toen is het ook echt gaan groeien.   Cor Maar wat is hard ervoor gaan. Wat moet je dan doen?   Sherif Dan is het eigenlijk, mijn scriptie was klaar, dus niks wat mij tegenhield. Dus in dat geval was het gewoon heel hard werken en ik denk dat de meeste ondernemers beginnen met heel hard werken en dan achteraf denken: misschien had ik wat minder hard moeten werken, maar die fout heb ik ook gemaakt, dat waren echt weken van minimaal tachtig uur in de week.   Cor En waar ging die tijd vooral in zitten? Ging dat in klanten, in werknemers zitten?   Sherif Alles, we deden alles zelf, dat waren typische beginnersfouten, maar we deden echt alles zelf. Een chauffeur ophalen in de nacht deden we ook zelf als hij niet meer thuis kon komen. Het opzetten van de website, reclamecampagnes, het werven van chauffeurs, sollicitatiegesprekken, evenementen bezoeken, projecten opzetten, als er een groot feest was dat er twintig chauffeurs aan het einde van het feest klaar moesten staan, dat deden we allemaal zelf.   Cor Het begon bijna op werken te lijken?   Sherif Ja, echt wel. Ik hoorde laatst iemand, dat was toevallig van een podcast, die zei: ondernemers zijn de enige mensen die tachtig uur werken om te voorkomen dat ergens anders veertig uur gaan werken. Ja, daar kan ik me wel in vinden.   Cor Daar kun je wel je handtekening onder zetten.   Sherif Ja, klopt.   Cor Ben je ook wel eens, want je zegt je bent rustig, was het voor jou ook vermoeiend?   Sherif Het werk op zich niet, nee. Dat is juist energiegevend, helemaal als dingen lukken en precies zoals je het hebt bedacht, dan krijg je daar heel veel energie van en wil je alleen maar meer eigenlijk.   Cor En de persoon die zich heeft ingekocht, voor hoeveel procent heeft die zich ingekocht?   Sherif Voor vijftig procent. Cor Vijftig. Dus op basis van vijftig vijftig hebben jullie het bedrijf. En heb jij een soort van veto op het moment dat de stemmen staken, dat jij een soort veto hebt dat je het uiteindelijk voor het zeggen hebt, of is dat ook gelijk?   Sherif Daar hebben we onderling de afspraak gemaakt dat ik de eindverantwoordelijke ben voor alles. Dus beslissingen waar we niet uitkomen zou ik de doorslaggevende stem zijn, ja.   Cor Dus vijftig procent plus nog een beetje meer zeggenschap, zeg maar.   Sherif Ja, maar in de praktijk, kijk, ik denk niet dat ik een persoon ben die dat snel zou doordrukken als dat echt tot splitsing leidt, dus ik hou altijd rekening met de anderen.   Cor Maar als het moet, dan moet het.   Sherif Ja.   Cor Wat is nu precies, je zou kunnen zeggen, het DNA die jij als ondernemer, wat is dan heel erg kenmerkend dat je zegt: dat komt echt van mij, dat is voor mij heel belangrijk.   Sherif Ja, ik hou van positiviteit, optimisme. Als iemand bij mij komt dat het niet lukt, dan geloof ik dat niet. Alles lukt, ja. Voor elke vacature bestaat er een chauffeur in mijn ogen, dus als er een hele moeilijke vacature komt waar niemand zou willen werken, dan wijs ik naar een ander bedrijf en zeg ik: daar lukt het toch ook? Dus het moet lukken.   Cor Dus een chauffeur is altijd al geboren?   Sherif Ja, ja. En dat geldt ook voor projecten en dat geldt ook in moeilijke tijden, zoals nu met Corona dan ben ik niet, hou ik er niet van als iedereen heel negatief is.   Cor Even misschien voor de luisteraars, de podcast is opgenomen op, het is nu vijfentwintig augustus en hij wordt uitgezonden, dat zal ongeveer begin oktober zijn, dus het is even geleden opgenomen. Wat ik net even nog wilde vragen: in hoeverre heeft nu de studie die je gedaan hebt - wat heb je bij de studie geleerd wat je nu dagelijks kunt toepassen?   Sherif De manier van denken, dat is eigenlijk het enige wat ik me herinner wat ik heb meegenomen van mijn studie. En de manier van denken is hoe je dingen analyseert, problemen aanpakt, hoe je met mensen omgaat, hoe je samenwerkt, dat zijn dingen die ik heb meegenomen. De theorie zelf is wel nuttig, maar als ik het er nu bij zou pakken is het verouderd en teveel gebaseerd op modellen, denk ik. En tuurlijk, een model is altijd handig, als ik hem nu nodig zou hebben pak ik het erbij en ga ik het toepassen, maar om al die modellen uit je hoofd te leren, ja, dat is niet het meest waardevolle wat ik van mijn studie heb meegenomen.   Cor Maar je zegt dus eigenlijk dat je vooral heel veel praktische dingen hebt geleerd dan op school? Want dat vind ik wel bijzonder.   Sherif Nee, niet praktisch, maar het gaat echt puur om de manier van denken. Als ik een case kreeg over een bepaald probleemstuk in een bedrijf, dan kun je dat op verschillende manieren aanvliegen en daar kun je natuurlijk theorie bij gebruiken enzovoorts, maar het heel structureel dat probleem aanpakken, dat is echt een skill die je leert op school, op de universiteit met name. Als ik het zo bekijk is dat hetgeen wat ik heb meegenomen. Supply Chain Management zit vol met afkortingen, allerlei modellen, een ERP 1 en ERP en zo’n model en daar heb ik nooit iets mee gedaan, nee.   Cor Ik zei het al, dit is de zevende podcast die ik opneem. Heel veel ondernemers zijn kenmerkend, die hebben vaak geen opleiding gehad, die zijn al vroeg van school gegaan omdat ze ergens handel in zagen, of ze zagen ergens brood in en dat soort zaken. Jij hebt inderdaad dan wel, misschien, je zou kunnen zeggen, niet voor ondernemer hebben geleerd, maar je hebt wel geleerd, wat is dan voor jou, is dan die manier van denken die jou nu helpt in jouw ondernemerschap? Of is dat op het moment dat we zijn gaan ondernemen, vanaf dat moment is het leren begonnen?   Sherif Een combinatie van. Vanaf het moment dat ik ging ondernemen, merkte ik dat ik heel snel groeide in dingen doen en praktische vaardigheden, maar ook in denken, dingen aanpakken, problemen oplossen enzovoorts. Maar naar mate je blijft ondernemen en dat blijft doen wordt het een soort van trucje wat je elke keer uitvoert en dan komt die manier van denken en dat analyseren komt dan van pas wat je hebt geleerd en dat kan je dan nog een stapje hoger brengen, denk ik, dat is als je het gewoon gaat doen.   Cor Even over die chauffeurs. Zijn het allemaal ZZP’ers, of zijn het allemaal mensen die bij je in dienst zijn?   Sherif Ik heb ze op de payroll. De meesten. En dat houdt in dat ze als freelancer bij me werken op een nuluren contract beginnen ze en naarmate ze langer werken krijgen ze meer vastigheid.   Cor En hoe doe je nu de selectie? Moeten ze een video maken, ik kan me voorstellen, je wilt jouw DNA erop leggen, ze moeten een bepaalde standaard hebben van omgangsvormen kan ik me voorstellen. Dat vond ik ook wel apart, hoe weet je als negentienjarige wat een directeur van vijftig jaar, wat die belangrijk vindt in een chauffeur? Hoe kwam je daar achter? Was dat door schade en schande?   Sherif Ja, ik denk dat als je jong bent dat je veel gegund wordt en dat een directeur het ook wel leuk vindt om een heel jong persoon iets bij te brengen en daar maakten we volop gebruik van. We hebben daar heel veel van geleerd, we hebben zoveel mensen in de auto gehad die dan een tip gaven hoe iets beter kon en de compagnon die reed dan mee en die kon dan ook nog kijken wat er goed ging en wat er minder goed ging en uiteindelijk hebben we dat zo geperfectioneerd en ik denk dat de service die we daar leverden was van zo’n hoog niveau dat we daar wel trots op mogen zijn en dat we dat ook meenemen in al onze andere diensten die we daarna zijn gaan ontwikkelen.   Cor Daar komen we straks nog even op terug. Maar stel, er belt iemand op en die zegt: meneer El Zeiny, ik wil wel chauffeur worden. Wat is dan, je hoeft niet al je geheimen prijs te geven, maar wat is dan - door welke molen gaan ze dan heen?   Sherif Het proces is in de loop van de tijd wat veranderd, omdat we nu meer op andere diensten zitten, maar als iemand als privéchauffeur bij mij kwam werken, dan gingen daar heel veel stappen aan vooraf. Je krijgt gewoon een algemene check, dus cv, een telefonisch check, hoe spreekt diegene, hoe sociaal is diegene en dan moest diegene op kantoor komen en had hij een route gekregen die hij moest voorbereiden en dan moest hij die gaan rijden met een luxe auto en letten we op alle punten die we hadden geleerd in de afgelopen tijd, gingen we op letten. Heeft hij een prettige rijstijl, houdt hij op de juiste momenten zijn mond en weet hij wanneer hij vragen kan stellen, is de route goed voorbereid, heeft hij het tot in de details voorbereid, dus ook waar hij moet parkeren, wat als er geen parkeerplek is, waar laat hij de klant uitstappen en ik denk dat het meestal, als een chauffeur binnen kwam lopen en in de eerste vijf minuten wist je al of het iemand was die bij mijn bedrijf past. Want dan zag je al dat hij op die bepaalde dingen lette, een bepaalde houding had, een bepaalde uitstraling, ja voor ons was dat heel belangrijk en dan als je eenmaal aangenomen was mocht je niet meteen voor de directeur rijden. Dan ging je eerst andere dingen doen, ja. Dat kan zijn chauffeurs ophalen met een auto van ons of hele simpele ritjes.   Cor Dus iemand moet er ook een beetje in groeien. En heb je dan zelf dat je vooral kijkt naar het verbale of vooral naar het non-verbale? Als je kijkt en in vijf minuten weet je het? Dus dan vraag ik waar jij, vanuit je fingerspitzengefühl misschien nu zegt -   Sherif Daar zit een stukje non-verbaal bij, hoe iemand overkomt. Als iemand heel onzeker de auto gaat starten zou ik niet mijn sleutels aan hem geven, dus ik wil wel dat iemand zeker is en laat zien dat hij de ervaring heeft en dat hij de opleiding bij ons heeft gekregen van verschillende soorten auto’s enzovoorts, maar ook het verbale, dat kan ook heel erg helpen. Als iemand verbaal al heel erg sterk is dan start de rit gewoon wat prettiger, dan gaat een directeur wat prettiger achterin zitten en kijkt wat minder over de schouder mee: wat doet de chauffeur, minder druk voelt, gaat de rit automatisch wat beter.   Cor En ik kan me voorstellen, Sherif dat in het begin vooral studenten waren die voor jullie reden. Hebben jullie een bepaalde leeftijdscategorie, het moet een beetje in die categorie zitten wil je, ik noem maar wat, voor DGA’s of directeuren rijden? Of juist wel vrouw, of juist geen vrouwen?   Sherif We keken altijd wel naar de persoon, dus we hebben geen stelregels van: het moet zo en zo’n persoon zijn, als je daar niet aan voldeed dan is het helemaal afgeschreven, maar de ervaring leerde wel dat een chauffeur van drieëntwintig jaar en ouder gewoon meer rijervaring heeft, beter de auto’s kon besturen en wat volwassener was in zijn gedachten, dus daar kon je vaak wel wat aan overlaten als iemand ’s avonds ophalen. Dat het goed voorbereid was. En bij wat jongere jongens was het wat minder goed voorbereid, maar niet altijd, er waren ook heel veel uitzonderingen en die jongens, jonge jongens die het heel goed hebben gedaan.   Cor Heb je wel eens mensen moeten teleurstellen, dat je zei: jij bent niet goed genoeg?   Sherif Ja, tuurlijk, ja.   Cor Word je ook wel eens beticht van discriminatie?   Sherif Nee, nee. Meestal, ik kan me niet iets bedenken waarbij dat is gebeurd.   Cor Dat iemand zegt: je kiest mij niet omdat ik te oud ben, of omdat ik te jong ben of - zijn er veel vrouwelijke chauffeurs trouwens?   Sherif Ik had wel een periode dat ik veel vrouwelijke chauffeurs aannam ja, hoewel het merendeel was man, maar we hadden ook vrouwelijke chauffeurs.   Cor Maar sinds je getrouwd bent is dat niet meer voorgekomen. Dat is een grapje!   Sherif Nou, nu je het zegt - nee, ik denk, zoals ik zeg, voor elke vacature bestaat een chauffeur en bij sommigen passen meer vrouwelijke chauffeurs bij, we hebben bijvoorbeeld ook heel veel kindervervoer gedaan en daar was de match met vrouwelijke chauffeurs, dat lag wel. Soms ook als privéchauffeur, denk je dat sommige klanten het heel prettig vonden als er af en toe een vrouwelijke chauffeur bij was, ja.   Cor Is, zeker bij de privéchauffeurs, kwam iedere chauffeur uiteindelijk langs jouw bureau, ook toen jullie groeide, langs jouw bureau voordat die werd aangenomen?   Sherif In het begin wel, in het begin kon dat nog. Totdat we zo groot werden dat ik daar de tijd niet meer voor had om ze allemaal te spreken, maar ik vond dat in het begin heel belangrijk, dat ik alle chauffeurs kende, met name de eerste lichting chauffeurs, de eerste groep, met sommigen heb ik nog steeds contact. Die spreek ik nog steeds, die zijn naar allemaal verschillende bedrijven, over de hele wereld, maar het is nog steeds leuk contact met ze te onderhouden en die zag ik, die haalde ik soms ‘nacht op zelf en als ze langer dienst hadden gingen we samen lunchen of eten daarna, dus, op die manier.   Cor Ik begreep dat je inmiddels kantoorstaf hebt, hoe groot is jullie club op kantoor nu?   Sherif Kantoor is niet zo heel groot, daar zitten tussen de vier en zes personen op kantoor en de poule van chauffeurs die regelmatig wordt ingezet, dus de poule van inzetbare chauffeurs is driehonderd.   Cor Maar hoe kun je driehonderd mensen kennen?   Sherif Ja, dat gaat dus nu niet meer. In het begin kende ik iedereen en nu is dat niet meer het geval, ja. Persoonlijk dan.   Cor Als je nu een barbecue hebt zul je de namen niet meer weten.   Sherif Nee, niet allemaal, nee.   Cor En hoe is dat met klanten? Hoeveel procent van de klanten die het bedrijf nu kent, kent Sherif nog?   Sherif De klanten waar we ons nu op focussen denk ik allemaal, dat zijn wat grotere klanten en ander soort klant. Van de privéchauffeurs was er ook een hele grote groep die mij kende, maar ook daar, naar mate we groter werden werd dat steeds wat minder en er zullen vast nog wel wat klanten zijn die me kennen en ik heb ook wat contact met klanten.   Cor Is dat een apart wereldje, de directeuren of eigenaren die een chauffeur nodig hebben?   Sherif Nee, ik denk het niet.   Cor Is dat een bepaald type klant?   Sherif Nee, niet per se. Het is een beetje het beeld van wat je vaak in films ziet. Dus een hele rijke meneer met een Rolls Royce en een chauffeur die alles voor hem doet, maar het kan ook gewoon heel praktisch zijn en kan een advocaat een chauffeur gebruiken die een heel hoog uurloon heeft en in de auto even wil doorwerken. Dan verdient hij zo wat meer terug, maar het kan ook iemand zijn met een blessure, iemand die door zijn enkel is gegaan en niet kan rijden en iemand die gewoon heel veel afspraken heeft en wil slapen onderweg. Dus heel verschillend, heel divers.   Cor Dus het zijn niet vooral de corporates die jullie inhuren. Het is heel divers.   Sherif Die zitten er ook tussen, ja. We hebben heel veel beursgenoteerde bedrijven waar wij de chauffeurs aan mochten leveren en dan heb je wat drukkere mensen, ja.   Cor Werd het op een gegeven moment voor jou verslavend, of zeg je, het werd op een gegeven moment voor mij een beetje saai om zelf die intake te doen. Doe je nu dagelijks nog wel zelf intakes?   Sherif Nee, het werd niet saai, maar ik denk dat - op een gegeven moment en dat leer je als je onderneemt, dat is gewoon een leerproces, dan ga je leren dat je gewoon niet alles zelf kan, dat er andere mensen zijn die het beter kunnen.   Cor Ho, wacht even, niemand kan het toch zo goed als jij?   Sherif Ik denk sommige dingen wel, ja. De chauffeurs aannemen bijvoorbeeld, ik heb de neiging om chauffeurs aan te nemen die heel veel op mij lijken. Dus een beetje rustig zijn en soms heb je wat andere mensen nodig. Dus ik denk dat andere mensen die daar meer ervaring in hebben en die dat op een andere manier bekijken, dat veel beter kunnen.   Cor En nemen ze dan wel jouw DNA goed genoeg mee?   Sherif Ja, ze zijn onderdeel van ons bedrijf en de DNA die we uitstralen naar de rest, ja.   Cor Dus als je kijkt, die vier tot zes mensen op kantoor, een deel daarvan zal een soort recruiter zijn en klantcontact en misschien een deel back office voor de papieren, zoals ik je in het voorgesprek vertelde ik kom uit de uitzendbranche, ik weet nog dat daar enorm veel papieren, enorm veel administratieve druk was om dat allemaal rond te krijgen. Hoe ging je daarmee om, had je daar goede systemen voor, of heb je dat ook moeten leren?   Sherif We hebben dat meteen uitbesteed vanaf het begin. We hebben een back office partij genomen die -   Cor Die payrolling voor jullie doet.   Sherif Die dan ook dat stukje risico overnam. En daar ben ik wel blij mee dat die dat hebben gedaan.   Cor Is er veel concurrentie?   Sherif Op chauffeursvlak?   Cor Ja?   Sherif Ja, er is veel concurrentie, maar aan de andere kant ook weer niet. Ik denk dat ik het enige bedrijf ben dat zich specialiseert op chauffeurs, dus op de nichemarkt chauffeurs en een uitzendbureau is ook een concurrent, die zou ook chauffeurs kunnen leveren, maar die is niet gespecialiseerd in onze branche. Die nemen niet de kennis en ervaring mee van de klanten die ik heb. Dus op dat punt zie ik ze niet echt als een concurrent. En er zijn natuurlijk ook heel veel privéchauffeur bedrijven die alleen maar privéchauffeurs leveren, ja dat is op dat vlak concurreren ze misschien met een paar diensten van mij, maar die hebben weer andere diensten niet.   Cor Daar ben ik nu een beetje benieuwd naar, van jou, Sherif, jij zegt, dus als ik je eigenlijk goed begrijp zeg je: wij doen chauffeurs, er zijn mensen die hebben rijbewijs b of c, misschien c en e zelfs of ook D, ik weet niet of jullie ook touringcarchauffeurs doen, maar jouw toegevoegde waarde is eigenlijk een stukje service. Dus hospitality of hoe je het wilt noemen. Hoe doe je dat nu, je komt bijvoorbeeld in een gesprek, hoe pak je dat nu op. Je zei net al: de chauffeurs die laten we een eindje rijden en die kan dat soort dingen tonen, maar hoe prikkel je dit? Dat stukje extra?   Sherif Ik denk door gewoon het goede voorbeeld te geven en het in al je processen door te voeren. Vanaf het moment dat de klant ons belt tot en met dat hij uitstapt, daar zitten gedachten achter en op het moment dat hij belt, dat is een bepaald gesprek, je moet je klanten kennen, als hij belt moet het niet zijn dat hij als een vreemde behandeld wordt bijvoorbeeld, dat vind ik belangrijk dus daar train ik de mensen van kantoor op. Het moment dat hij bestelt moet hij niet elke keer al zijn gegevens moeten opgeven, dat vind ik belangrijk, dus daar werken we ook aan. Het moment dat hij dan bestelt heeft wil hij niet in onzekerheid zitten van: komt de chauffeur wel. Dus daar werk je ook aan, dan zorg je dat hij van tevoren een berichtje krijgt dat de chauffeur onderweg is en dat hij klaar staat. Dus al die kleine dingen bij elkaar, we zorgen ervoor dat de klant een beleving krijgt. En de chauffeur nemen we daarin ook mee. Je schrijft handleidingen en je geeft trainingen, je doet het voor en je laat ze van elkaar leren, dus je zet ervaren chauffeurs met wat minder ervaren chauffeurs bij evenementen, op die manier. En zo krijg je steeds een beter product en als je hele bedrijf in het teken staat van service dan nemen je mensen dat ook over en als ze dat niet doen, kun je ze corrigeren of dan passen ze niet bij je bedrijf. En wat heel, misschien voor de luisteraar om het te verduidelijken, wij zijn ooit begonnen met privéchauffeurs en dat zijn wij gaan uitbreiden. Dus uiteindelijk hadden we tien diensten, allemaal gerelateerd aan een chauffeur leveren, maar die wel anders waren. Dus dan kon je denken aan valet parking, bijvoorbeeld bij Schiphol, we doen shuttle service, kindervervoer en dan bezorgchauffeurs, het leveren van bezorgchauffeurs aan de horeca-groothandels. En elke tak heeft zijn eigen soort chauffeur. Een bezorgchauffeur is heel anders dan een privéchauffeur, maar het stukje service is wel overkoepelend. Dus de service die ik lever aan mijn klanten die een privéchauffeur nodig hebben, zulke service probeer ik ook te leveren bij de bezorg, horeca-groothandel bijvoorbeeld.   Cor Kan dat? Ik sprak afgelopen week met een ondernemer die had een paar Albert Heijns en daar komen klanten en hij had ook een paar horecazaken, hij zegt: daar komen gasten. Dus voor de één zijn het klanten en voor de ander zijn het gasten en vanuit die dienstverlening willen ze wel graag - maar het gaat niet samen. In hoeverre conflicteert dat bij jullie dat die privéchauffeur op een vrachtwagen komt, heeft hij geen klant waar hij de deur voor hoeft open te houden. En die vent die op de vrachtwagen zit, die kun je misschien heel moeilijk als privéchauffeur inzetten. Het kan wel de ene kant op, maar niet de andere kant op?   Sherif Nee, dat kan wel. Als ik zelf kijk naar mijn definitie van service dan is het gewoon voldoen aan de verwachting van de klant en misschien daar bovenop nog iets zetten. En een klant die een privéchauffeur neemt die heeft andere verwachtingen van de chauffeur dan een horeca-groothandel. Maar het is nog steeds dat ik hem service kan leveren en door heel goed daarop in te spelen, kun je dus die verwachting overtreffen en kun je ook bij die horeca-groothandel, ook als je daar een privéchauffeur zou inzetten, kun je nog steeds service leveren.   Cor Dat kan ik me voorstellen, die privéchauffeur bij de horeca, maar andersom, die met de vrachtwagen normaal twee kisten aardappels aflevert -   Sherif Nee, maar die zou niet geselecteerd worden voor privéchauffeur omdat hij goed is in hetgeen wat hij al doet. En dat is natuurlijk het leveren van spullen en daar hoeft hij geen deur open te houden voor de klant, maar hij kan wel die spullen tot in de keuken leveren en hij kan wel bijvoorbeeld, de klant waarvoor hij rijdt die bedrijfscultuur uitstralen, zodat als iemand in die bus kijkt en denkt: dit moet een chauffeur zijn van dat bedrijf en het is niet iemand die aan het roken is, met harde muziek en midden op de Dam gaat parkeren bijvoorbeeld omdat hij even ergens moet leveren. Stukje service.   Cor Zijn dat de dingen waar jullie heel erg dan ook - want je zegt: jullie trainen daarop? Kun je daar een voorbeeld van geven? Hoe gaat dat?   Sherif Elke chauffeur, als hij aangenomen wordt, wordt hij ingewerkt bij een klant, daar zit al een stukje training bij, er zijn handleidingen, er zijn soms testen op die handleidingen van tijd - een refreshment zeg maar, even refreshen wat je hebt geleerd. Evaluaties, dus op die manier proberen we de kwaliteit hoog te houden en heel goed contact houden met de klant, en vaak zit er ook bij de klant een logistiek manager die dan een beetje mee kan sturen, dus op die manier proberen we dat continu te houden.   Cor Je vertelde net, de privéchauffeurs, nu heb je allerlei andere diensten die je aanbiedt, is er veel concurrentie in die takken van sport, of is er een overschot aan chauffeurs?   Sherif Nee, er is altijd een tekort aan chauffeurs, zelfs nu nog tijdens Corona zijn wij door blijven werken, dus hebben we wel hele goede chauffeurs uit de markt kunnen halen, maar nog steeds is er, voor sommige functies is het moeilijk om een chauffeur te vinden. Het is niet makkelijk.   Cor Wat is dan bijvoorbeeld, ik kan me er niks bij voorstellen, maar wat is dan nu een moeilijk vervulbare functie? Iemand die in de nacht moet rijden, of is dat -   Sherif Met name de kortere diensten zijn wat moeilijker op te vullen, ook c rijbewijs, wij focussen ons momenteel voornamelijk op b rijbewijs, maar we hebben ook klanten die c chauffeurs nodig hebben, dat doen we voor die klanten wel.   Cor Ik heb een c rijbewijs, dus wie weet.   Sherif We kunnen er eens over praten, ja. Dus daar is een tekort aan en dan moet je extra je best doen om dat in te vullen.   Cor Is dat met name, ik heb gehoord dat nu heel veel Poolse chauffeurs zijn, dat je nu juist vanuit die service, dat je je daarin kunt onderscheiden? Wordt ervoor betaald?   Sherif Voor c rijbewijs chauffeurs wordt wel betaald, ja. Over het algemeen wel.   Cor En juist dan omdat het dan een Nederlands sprekende is en juist omdat ze dat stukje service erbij kunnen leveren?   Sherif Bijvoorbeeld, ja. Kijk, c rijbewijs is niet mijn specialiteit omdat ik me vooral focus op b rijbewijs, maar daar zou ook gelden van: als ik een c rijbewijs chauffeur zou leveren, dan komt dat stukje service er ook weer bij. Dat zou ervoor moeten zorgen dat de klant voor mij kiest in plaats van de andere partij.   Cor Ik zat even te denken, lever je dan ook chauffeurs aan koeriersdiensten?   Sherif Ja, ja.   Cor Wat ik denk dat iedere luisteraar die luistert die herkent zeker wel, zeker in coronatijd, er is een koerier die komt aan je huis, die belt aan, maar terwijl hij aanbelt loopt hij al weg, want hij hoeft niet meer een handtekening voor zijn pakketje te hebben. Als je geluk hebt staat hij voor je deur, is hij bij de buren afgeleverd, of je moet maar hopen dat die ergens is, ik heb soms pakketjes die zijn gewoon, dan krijg ik een mailtje dat ze zijn afgeleverd, maar ze zijn niet afgeleverd. Daar is qua service en qua kwaliteit volgens mij echt nog heel veel te winnen. Wat doe jij daaraan, wat zijn jouw ideeën daarbij als DGA om daar het verschil te maken?   Sherif Het is bewust, kijk, de markt is heel groot en ik heb me bewust nog niet op deze markt gefocust. Ik heb wel klanten waar ik het aan lever, maar ik heb me nog niet op de pakketdiensten gefocust.   Cor O, man, daar is service nodig! Ze hebben je nodig, Sherif!   Sherif Stukje service dat zijn dingen waar ik me aan kan irriteren en dat zijn heel veel - als ondernemer heb je dat vaak, als je ergens binnenkomt dat je denkt: dit kan beter, dit kan beter en als ik zo’n pakketbezorger zie heb ik dat ook. Denk ik: wat is dit nou.   Cor Kun je daar een business case van maken, of is die markt uitgeknepen?   Sherif Die markt is zo groot, dat als je het heel goed wil doen, gaat niet alleen via mijn bedrijf lukken. Die partijen hebben, het is een samenwerking die je aan moet gaan en dat moet ook de focus van de partij zelf zijn dat ze het zelf willen verbeteren. Als allen ik het ben -     Cor Je zou kunnen zeggen: stel dat DPD of UPC wordt jouw klant en jij zegt: ik ga voor jou dit doen, dan zou die alleen het verschil maken, dan zullen bedrijven zoals een Wehkamp die hier dan in de buurt zit, of een Coolblue dan zeggen van: weet je wat, dan besteed ik het uit aan de club van Sherif, want ik weet als Sherif het doet, dan krijg ik die en die kwaliteit.   Sherif En als dat zou gebeuren dan ligt dat plan sowieso al klaar hoe we daar de service kunnen verbeteren. Dat is gewoon in hele kleine, simpele stapjes en ik denk dat het ook wel begint bij de keuze van de chauffeur en de opleiding van de chauffeur, maar ook wat er van de chauffeur verwacht wordt.   Cor Ik zeg: vervoerders van Nederland: onderaan deze podcast komen gegevens van Sherif te staan, dus bel hem op, maak een afspraak, want de koerierswereld gaat veranderen door jou, Sherif. Ik kijk er heel erg naar uit en ik denk dat daar heel veel te winnen valt. Nog even terug naar jij als ondernemer, want je bent nu tweeëndertig, je bent op je negentiende begonnen, dus dertien jaar ondernemer, dan ben je niet maar net bezig, dan heb je al heel wat stappen genomen. Zou je eens een paar fouten kunnen vertellen. Wat heb je echt voor fouten gemaakt waarvan je zegt: dat doe ik nooit meer zo.   Sherif Ik heb er net al twee genoemd, ik weet niet, heb ik ze genoemd? Je begint door heel hard te werken, maar je moet slim werken. Dat is één van de dingen die ik heb geleerd en als ik helemaal opnieuw zou moeten beginnen dan zou ik niet op dezelfde manier zoveel uren in mijn bedrijf stoppen. Het kan wel zijn dat ik veel uren in mijn bedrijf stop, maar op een andere manier, met een andere gedachte erachter van: waar ik naartoe wil werken bijvoorbeeld, heel veel dingen die ik zelf heb gedaan in mijn bedrijf had ik niet zelf hoeven doen, of had ik kunnen doen, maar met de gedachte erachter dit op termijn, dit is de deadline, dan moet het al overgedragen zijn. Dus dat is een leerpunt.   Cor Werd je dan vaak teruggeroepen door de werkelijkheid? Dus dat je op een gegeven moment zo moe was, dat je zoveel werk naar jezelf toetrok of was het omdat andere mensen tegen jou zeiden van: Sherif, dat moet je nu echt zelf niet meer doen, dat moet je iemand anders laten doen. Hoe ging dat?   Sherif Ik denk, het is niet vol te houden. Het is niet dat ik zo moe was, maar op een gegeven moment als je zoveel jaren bezig bent en je wilt groeien, dan ga je - we zijn altijd mooi gegroeid met mooie cijfers en je gaat ook analyseren waar kan het beter en waarom is dat niet gelukt. Dat kan zijn omdat ik bijvoorbeeld de tijd er niet voor had. Waarom is dat nieuwe project niet opgestart? Omdat ik de tijd er niet voor had. Ja en als je dat dan ziet en een paar keer terugziet, dan is het een leerpunt. Dan denk ik bij mezelf: dat zou ik nooit meer zo doen. Ook qua, ik denk dat het, je gezondheid is heel erg belangrijk als ondernemer. Dus als jij heel erg goed in je vel zit en uitgeslapen bent, dan presteer je veel beter. Als je tachtig uur werkt, betekent niet dat je heel erg betrokken bent, maar betekent dat je heel erg inefficiënt bent. Dat is de conclusie die ik zou kunnen trekken.   Cor En was het vanuit je ouders vroeger zo dat je - dat hard werken beloond werd en dat je er later achter bent gekomen: eigenlijk is slim werken misschien veel verstandiger?   Sherif Ja, ik denk wel dat ik de gedachte had dat hard werken gewoon moet. Op een gegeven moment ben je er een beetje trots op. Ik draai zulke weken, maar achteraf gezien is het niet iets om trots op te zijn, is meer van: het zou heel anders kunnen, dan had je nog sneller kunnen groeien.   Cor Zou je kunnen zeggen dat al die ervaringen wel goed waren, ik zei vorige week, die zijn opgestapeld in je buik en die leveren uiteindelijk nu jouw onderbuikgevoel als je een onderbuikgevoel hebt dan is dat op basis van alle ervaringen die je tot dan toe zelf hebt opgebouwd, door schade en schande, maakt dat je nu weet: mijn onderbuikgevoel zegt dit moet ik wel doen of dit moet ik niet doen. Je zou kunnen zeggen: zonder al die ervaringen zou je nu  minder onderbuikgevoel hebben.   Sherif Ja, misschien wel. Soms moet je de fouten maken om ervan te leren, alleen het kan zijn dat als anderen die fouten al hebben gemaakt dat jij er ook van kan leren.   Cor Wat was dan bijvoorbeeld zo’n fout waarvan je zegt: had ik daar maar eerder over gehoord, of had ik dat maar eerder geweten?   Sherif Misschien het stukje door blijven leren in de zin van: ik heb een hoge studie genoten en als je dan net klaar bent met je studie en je hebt een onderneming, dan voelt het echt heel erg goed. Dus je krijgt veel energie, je leert ontzettend veel en als je je studiegenoten tegenkomt die niet zijn gaan ondernemen heb je het gevoel van: ik heb al veel meer stappen gezet. Maar als je diezelfde studiegenoten nu zou tegenkomen, die bijvoorbeeld bij een groot bedrijf zijn gaan werken en zich gaan focussen op een onderwerp en al die cursussen zijn blijven volgen enzovoorts, dan merk je wel dat zij ook stappen hebben gezet en misschien een wat langere aanloop hebben, maar wel zijn gaan groeien op hun punt. En ik denk als ik terugkijk -   Cor Vergelijk je dat met elkaar? Vergelijk jij je met oud studiegenoten onder het kopje hij of zij doet het beter of slechter dan ik, is dat iets wat - meet je het?   Sherif Nee, ik meet het niet, nee, ik denk niet dat ik mezelf vergelijk met hen, het is meer -   Cor Dat doen we toch allemaal? Je vergelijken op de één of andere manier?   Sherif Ja, maar ik heb wel bewondering voor bepaalde dingen. Dat vind ik anders dan dat ik mezelf vergelijk van: zij zijn beter of, nee, ik heb er bewondering voor als iemand heel goed is geworden, of bijvoorbeeld nu op een heel hoge positie zit bij een heel groot bedrijf. Dat heeft hij knap gedaan, hoe heeft hij dat gedaan, wat kan ik daarvan leren? En dat stukje zelf leren zou ook kunnen zijn van - als ondernemer ben je elke dag bezig met de dagelijkse dingen, maar je moet ook investeren in jezelf, in je eigen ontwikkeling, dus dat kan in de vorm zijn van cursussen, van boeken lezen, podcasts luisteren, maar ook gewoon met andere ondernemers dingen oppakken en van elkaar leren. En dat stukje, daar moet je tijd voor maken en dat moet je structureel doen en ik denk dat dat ook een leerpunt is voor mij.   Cor Want wanneer ben je daarmee begonnen, ben je daar bijvoorbeeld drie jaar geleden achter gekomen van: o jongens, ik ben eigenlijk een beetje stil blijven staan, ik moet dat weer oppakken?   Sherif Ja, ongeveer, ik denk zo’n twee jaar geleden, toen al in mijn gedachten kwam van: wat doe ik nu aan mezelf en ik denk dat het heel erg heeft geholpen dat vanaf het moment ik zo ben gaan denken en zelfs nu nog, begin van dit jaar nog had ik een gesprek met iemand over bepaalde dingen over mezelf, dus over talenten en dergelijke en dat helpt nog steeds. Dat helpt om mijn bedrijf beter te maken en meer te laten groeien dan dat ik zou kunnen als ik dat niet doe. Zo’n gevoel heb ik daarbij en ik zie er meer kansen door en dat geeft een goed gevoel, energiek gevoel.   Cor Wat zou je nu bijvoorbeeld tegen, want ik heb laatst een kleine poll op LinkedIn gezet hoeveel mensen nu nog leren, dus dat aspect over leren, nou daar zeiden mensen, ik geloof dat er zestig procent zei: ik leer vanuit de praktijk, tien procent zei: ik lees boeken, tien procent zei: ik luister naar podcasts, en dan zag je met name de wat oudere - ik zie mezelf ook als een oudere, ik had voordat ik met deze podcasts opnemen begon af en toe naar een podcast van business news radio geluisterd, maar voor de rest niet. Wat zou jij tegen oudere ondernemers willen zeggen? Want ik denk dat oudere ondernemers elke dag maar teren op wat ze in de praktijk leren, maar misschien wel minder openstaan voor weer nieuwe ideeën of, en wat ze misschien zeker in deze coronatijd wel duur komt te staan, omdat in één keer de markt verandert, de wereld verandert en misschien niet meer zo openstonden om nieuwe dingen te leren.   Sherif Klopt, ik denk niet dat ik in de positie ben om oudere ondernemers te adviseren.   Cor Dat ben je honderd procent wel!   Sherif Ik denk dat het iets ondernemers eigen is om niet alles voor waar aan te nemen, ook als het gezegd wordt. Dus dat geldt voor adviezen die je krijgt, die volg ik niet standaard op. Dat geldt voor kennis die ik krijg, die neem ik niet standaard aan en methodes, dingen die ik zie bij andere bedrijven neem ik ook niet standaard aan van: dat zal zo zijn. En ik denk dat als je dat doet, dat je dan soms tot de conclusie komt dat dingen, hoe je dat nu doet, dat dat niet de meest efficiënte manier is. Als ondernemer zijnde wil je dat juist wel, als je dat beseft en als je dat doorhebt dan zou het een makkelijkere stap moeten zijn om toch tot verandering te komen.   Cor Nu heb jij een compagnon. Ik hoor best heel vaak dat ondernemers die alleen DGA zijn, jullie zijn met zijn twee, dat die een bepaalde eenzaamheid hebben, omdat ze soms met het thuisfront er ook niet over kunnen spreken, omdat de partner bijvoorbeeld niet een ondernemend type is, misschien niet met ouders erover kunnen spreken, misschien niet met vrienden omdat geen van de vrienden ondernemers zijn, hoeveel tijd besteed jij samen met jouw andere DGA om over het bedrijf, bijvoorbeeld over visie en over de toekomst te spreken?   Sherif We zijn eigenlijk sinds Corona, dus sinds de lockdown zijn we dat een beetje gaan structureren. Dat kwam omdat we elkaar best wel vaak bellen, ook buiten werktijden om van: ik heb weer een idee en ik heb weer hier over nagedacht en ik heb dit en we hebben onderling afgesproken van: dat kost energie natuurlijk, want je wil meteen ermee aan de slag, maar soms komen ook dingen dan niet gedaan, laten we dat structureren tot één keer in de week. En één keer in de week gewoon vast en dan spreken we over dit soort zaken en de rest van de week is de noodzakelijke dingen, zaken die op die dag gedaan moeten worden bijvoorbeeld.   Cor Dus één keer in de week hebben jullie directieoverleg, zo zou je het ook kunnen zeggen. Is die andere persoon, doet die de dagelijkse, heeft die de dagelijkse leiding?   Sherif Ja, ja.   Cor Dus die zit op kantoor en die zit er constant bovenop?   Sherif Ja, hij is heel praktisch, dus wij worden ook wel de denker en de doener genoemd. Ik heb de denker en hij de doener. Dus hij is meer praktisch, als we een visie - één van onze belangrijkste kernwaarden is groei in ons bedrijf, dus ons bedrijf moet groeien, we moeten persoonlijk groeien, onze chauffeurs moeten groeien, de klanten moeten door ons groeien, dat is een idee en dat schuif ik door naar hem, dan maken we een plannetje en schuift hij dat weer door naar de rest van het bedrijf. Ik zorg dat dat steeds weer naar voren komt, groei.   Cor Hoe hou jij nu je band met die andere DGA, hoe hou jij die nu goed dat jullie niet onderling het gevoel krijgen van: ja, maar hij doet er eigenlijk wel iets meer voor dan ik. Hoe houden jullie dat je de ogen sprankelend open houden naar elkaar?   Sherif Ik denk gewoon door regelmatig te praten, door eerlijk te zijn, duidelijke afspraken te maken, afspraken nakomen, ik denk dat dat de belangrijkste punten zijn en ik denk dat iedereen wel eens een dipje heeft, ik ook, mijn collega ook en daar moet je gewoon de vrijheid in hebben om af en toe wat minder aanwezig te zijn en wat minder te presteren, dan vangt die ander dat wel op. En aan de andere kant als een ander een periode wat drukker heeft dan vang ik dat weer op.   Cor Hebben jullie dan allebei gewoon niet zo groot ego?   Sherif Ja, misschien wel, ja.   Cor Ik kan me voorstellen als het je ego is - misschien dat het dan wat makkelijker botst en dat het er makkelijk even hard aan toe gaat.   Sherif Ja, maar hard aan toegaan is niet zo erg. Ook wij hebben wel eens discussie of moeilijke gesprekken, maar het moet niet - als het gesprek geweest is, is het geweest en ga je gewoon weer verder.   Cor Kun je daar een voorbeeld van geven? Laat ik het zo zeggen, ik kom van de Veluwe af en daar wordt de kool en de geit nog wel eens gespaard, dan probeer je ook lief voor elkaar te zijn en dan vaak wordt het naar binnen - zijn ook vaak wat binnenvetters en dan gaat het naar binnen, totdat het binnen zo groot is geworden en dan bam, knalt het uit elkaar. En dan zeggen: we zouden er eerder over moeten praten. Soms doen we dat. Kan ook zijn omdat onze ego’s niet zo groot zijn, op het moment dat het ego groter wordt, wordt het al wat lastiger, die zal misschien ook minder snel iets met een compagnon gaan doen omdat het ego dan niet in het huis past, ik ben wel benieuwd hoe dat dan bij jullie gaat.   Sherif Nee, een voorbeeld is onze toekomstvisie, ik denk dat die - onderling wel verschillen kunnen zitten, dus ik heb toevallig laatst aan al mijn medewerkers gevraagd van: wat denken jullie dat de visie is van ons bedrijf, wat denk je dat die van mij is en wat zou je zelf, als ik je morgen directeur maak, wat zou jouw visie dan zijn. En daar kwamen heel veel verschillende antwoorden op. Dus dat betekent dat mijn visie niet duidelijk was wat ik over wil brengen. Maar wel goed om te zien is dat iedereen erover heeft nagedacht en dat eigenlijk die visie allemaal past in onze kernwaarde groei. Of het nu financieel is, internationaal, of als team, het past allemaal in groei. Dus dat is - we kunnen een conflict hebben over bijvoorbeeld: we willen iets gaan doen en daar hebben we allebei een andere mening over, maar het moet uiteindelijk weer terug naar die groei, dus hoe we het erin passen doen we en als dat nu een beetje meer van mij is, of een beetje meer van hem, het moet naar groei.   Cor Misschien een hele gekke vraag, maar heb je een favoriete leverancier die je graag in het zonnetje zou willen zetten?   Sherif Ja, een leverancier naar mij toe, of bedoel je een klant.   Cor Nee, een leverancier.   Sherif Wij maken gebruik van een planningssoftware, die heet Clevergig, dat is een softwarebedrijf die planningssoftware maakt gericht op on demand planning, dus vooral uitzendbureaus en dergelijke, dus als een klant nu zou kunnen bellen en zegt: morgen heb ik tien chauffeurs nodig, dat kan met vaste grote software, dat is soms wat ingewikkelder omdat die vaak met roosters werken en met deze software niet. Dat is een heel leuk bedrijf omdat de eigenaren heel ondernemend zijn en ook heel veel doen aan zelfontwikkeling en groei en heel erg met de klanten meedenken, ja ze verbeteren het product, het lijkt bijna of ik software op maat heb, terwijl het eigenlijk gewoon een algemeen product is. Ze luisteren zo goed naar onze feedback, dat bij elke update die ik krijg en ze hebben al heel veel klanten, dat ik toch nog iets terugzie van mezelf. Dat ik denk: dat is wel handig.   Cor Dus je voelt je daar echt een gewaarde klant.   Sherif Ja, ja. Maar het is ook inspirerend om te zien. Als ik zie hoe ze zijn begonnen en waar ze nu staan en hoe ze dat aanpakken en hoe ze ook nadenken over bijvoorbeeld hetgeen ik heb gedaan, heel veel uren in het begin werken en ik zie dat ze daar heel bewust mee bezig zijn en dat ze nu al denken: hoe kan ik het zo lang mogelijk volhouden, dat vind ik leuk, daar kan ik ook van leren.   Cor Leuk, leuk. We raken weer door onze tijd heen, Sherif, dus ik ga naar de laatste vraag die ik eigenlijk elke DGA stel aan het eind van de podcast. Welke ultieme tip en je zei net, je voelt je niet in de positie, maar je bent zeker in de positie om andere DGA’s te inspireren en een tip te kunnen geven, welke ultieme tip zou jij nu geven en dat kan een DGA zijn die vorig jaar begonnen is, tot een DGA die al vijftig jaar bezig is, maar welke ultieme tip past dan bij jou om te geven?   Sherif Ik denk dat het - wees bijzonder en blijf altijd leren. Eigenlijk twee tips.

Podcast voor DGA‘s, dé podcast voor en door ondernemers!

Podcast voor DGA‘s, dé podcast voor en door ondernemers!

Gemaakt door: Cor Spronk Eerste aflevering: 01/01/2023

De podcast Podcast voor DGA‘s, dé podcast voor en door ondernemers! heeft in totaal 22 afleveringen

Soortgelijke podcasts

Disclaimer:De podcast artwork geembed op deze pagina is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast en is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl.

Podcast voor DGA's #7 Cor Spronk in gesprek met Sherif el Zeiny - over rolverdeling, gezondheid, blijven leren en groei als kernwaarde

Podcast voor DGA‘s, dé podcast voor en door ondernemers! · 19-10-2020

00:00 01:05:03