In een nieuwe aflevering van onze podcast Stibbe Legal Insights duiken we in de wereld van finfluencers: online persoonlijkheden die beleggingsadvies geven of financiële producten aanprijzen via social media. Wat zijn de juridische grenzen van hun invloed? En hoe kunnen financiële instellingen verantwoord met hen samenwerken? Advocaten Roderik Vrolijk en Soeradj Ramsanjhal, beiden gespecialiseerd in financieel toezichtrecht, gaan hierover in gesprek met presentator Koos Tervooren. Ze bespreken de toename van finfluencer-activiteiten op platforms als TikTok, de aantrekkingskracht op jongeren, en de juridische risico’s voor zowel influencers als financiële ondernemingen. Aan bod komen onder andere: ? Het onderscheid tussen informatie, aanbevelingen en beleggingsadvies ? De regels rond samenwerking tussen finfluencers en financiële instellingen ? Toezicht door de AFM, de Reclame Code Commissie en het Commissariaat voor de Media ? Voorbeelden van boetes, zoals de zaak tegen Bux en de casus Grinta Invest Deze aflevering is bijzonder relevant in het licht van actuele Europese ontwikkelingen, waaronder het Retail Investment Package, dat strengere regels stelt aan marketing via finfluencers.
Gemaakt door: Stibbe | Microphone Media Eerste aflevering: 04-04-2022
De podcast Stibbe Legal Insights heeft in totaal 37 afleveringen
Maker: Stibbe | Microphone Media Datum: 15-04-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.