In deze aflevering spreekt Koen Capello met professor Ferre Laevers, grondlegger van het ervaringsgericht onderwijs, en schoolleider Marjolein Faasse over de diepere laag van inclusie. Wat betekent het om een kind écht te zien en serieus te nemen? Hoe creëer je een leeromgeving waarin kinderen gedijen, niet alleen presteren? En wat vraagt dat van de professional, het team en het systeem? Ferre en Marjolein delen inzichten, ervaringen en een duidelijke oproep: stop met labelen en start met verbinden. In deze podcast hebben we het onder andere over: - De oorsprong en essentie van ervaringsgericht onderwijs - Waarom welbevinden en betrokkenheid dé kern zijn van inclusie - Hoe je ruimte maakt voor verschillen zonder te moraliseren of te betuttelen - De impact van labels, verwachtingen en taalgebruik op kinderen - De kracht van talent ateliers: kinderen laten groeien vanuit nieuwsgierigheid - Wat onderwijs kan leren van bevlogenheid, ademruimte en onvoorwaardelijkheid Tips uit de aflevering: Boeken van Bert Wienen: Laat de pedagogische basis met rust en Van individueel naar inclusief onderwijs Volg Ferre Laevers op LinkedIn voor zijn maandelijkse manifesten over onderwijs Meer weten? Bezoek de website van Werkplaats Inclusief. Deze podcast werd gerealiseerd in samenwerking met Matthijs Quaars van Diamond Podcasting, specialist in podcaststrategie en -productie.
Gemaakt door: Koen Capello | Werkplaats Inclusief Eerste aflevering: 08-06-2025
De podcast Werkplaats Inclusief heeft in totaal 4 afleveringen
Maker: Koen Capello | Werkplaats Inclusief Datum: 05-06-2025
Maker: Koen Capello | Werkplaats Inclusief Datum: 05-06-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.