Aflevering Bonus Aflevering. Kunst En De Markt. Over Kunst Verkopen En Kopen, Verleiding, Betovering, Complotten En De Nieuwe Kleren Van De Keizer. Met Hans Heintz, Louis Visser En Wijnand Van Dam

Bonus aflevering. KUNST EN DE MARKT. Over kunst verkopen en kopen, verleiding, betovering, complotten en de nieuwe kleren van de keizer. Met Hans Heintz, Louis Visser en Wijnand van Dam
· Aflevering van de podcast: ZINTUIG

Contact: info@portretvanmijnhuis.nl Zonder publiek is een kunstwerk niets. Het bestaat pas als wij het zien, als we het ervaren. Tot dat moment blijft het slechts materiaal. Voor het bestaan ervan is het dus noodzakelijk dat wij het te zien krijgen. en daarvoor is veel nodig. Alles wat geld oplevert en aandacht verdient, vraagt om marketing. In deze aflevering probeer ik twee essentiële elementen van elkaar te scheiden: Het waarachtige idee en de verleiding. Of in directere zin: Het waarachtige kunstwerk en de marketing. Kunnen ze zonder elkaar? Ja, in zekere zin wel. Maar wat houd je dan over? Ik zag de documentaire Kumaré (Vikram Gandhi, 2011). Deze documentairemaker had het vermoeden dat veel goeroes volgelingen krijgen zonder een eerlijke wijze boodschap. Hij bewijst in deze film op een zeer eigenzinnige wijze dat dit vermoeden juist is. Met lifecoach Wijnand van Dam open ik deze aflevering als we spreken over verwondering, verwachting en betovering. Huizen deze in iets wat we gepresenteerd krijgen, of in ons eigen hoofd? Of in beide? We komen te spreken over kennis en talent. Wat is kennis zonder talent. En wat is talent? De volgende spreker in deze aflevering is ondernemer en kunstverzamelaar Hans Heintz (Collectie l'Impression). Ik zoek hem op in zijn kantoor als hij net bezig is een nieuw kunstwerk aan te schaffen via een online veiling. "Het is een ziekte", zegt Hans als hij toegeeft dat hij maandelijks z'n spaarrekening aanbreekt om veel kunst aan te kunnen schaffen. Hoe kijkt hij tegen zijn investering aan? Is het waar dat kunst pas echt veel opbrengt als de kunstenaar dood is? Wat is belangrijker voor een verzamelaar; de kunstenaar of het kunstwerk? Waarom wil een koper een kunstwerk in z'n bezit hebben, terwijl je ook vrij bent om kunst te gaan bekijken in een museum? Waarin zit het verschil tussen een origineel kunstwerk en een print? Na m'n bezoek aan Hans Heintz zoek ik een heel andere verzamelaar op: Louis Visser. Hij verzamelt niet alleen, maar schildert zelf ook. Tijdens een kop koffie discussiëren we over het belang van 'plein air' schilderen (het schilderen in de buitenlucht, midden in het onderwerp van het schilderij). Van foto's schilderen is volgens Louis een angst om af te wijken van een realistisch beeld. "Weaknesses make your style" haalt hij aan om duidelijk te maken dat perfectie helemaal geen rol speelt in de kwaliteit van een schilderij. Louis legt uit dat hij het liefst werk aanschaft dat buiten ter plekke gemaakt is. Geld speelt hierin voor hem geen enkele rol. Soms betaalt hij veel te veel voor een schilderij. "Dat geld daar kom ik wel weer overheen. Maar het missen van een kunstwerk dat ik had kunnen hebben, daar lig ik van wakker." Zo komen we te spreken over wat geld is. Tot slot spreken we over het verkopen van Louis zijn eigen schilderijen. Hij is een echte verzamelaar: Kopen doet hij liever dan verkopen. www.titusmeeuws.com

ZINTUIG

ZINTUIG

Gemaakt door: Titus Meeuws Eerste aflevering: 21/01/2023

De podcast ZINTUIG heeft in totaal 6 afleveringen

Soortgelijke podcasts

Disclaimer:De podcast artwork geembed op deze pagina is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast en is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl.

Bonus aflevering. KUNST EN DE MARKT. Over kunst verkopen en kopen, verleiding, betovering, complotten en de nieuwe kleren van de keizer. Met Hans Heintz, Louis Visser en Wijnand van Dam

ZINTUIG · 14-04-2023

00:00 01:03:40