In de zevende aflevering van de Media Innovatie Podcast gaan Lars en Philippe in gesprek met Bart Brouwers. Brouwers is hoogleraar Journalistiek & Media Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen, maar ook ondernemer met slimme ideeën die de journalistiek vernieuwen. Hij heeft bijvoorbeeld de site De Geïllustreerde Kunstmatige Intelligentie (dgki.nl) opgericht, een site die volledig geautomatiseerd artikelen maakt en publiceert op basis van artikelen elders in de media. De criticus zal het ‘scrapen’ noemen - hijzelf vindt dat het genuanceerder ligt. Brouwers was hoofdredacteur bij De Limburger en gratis krant Spits. Ook is hij oprichter van het lokale initiatief Dichtbij.nl en het op technologische vernieuwers gerichte IO-plus. Scrapen van nieuws In de podcast vertelt Brouwers wat hij precies wil met zijn AI-platformen die geautomatiseerd nieuws genereren. Dat vermeende scrapen ligt nogal gevoelig bij journalistieke uitgevers, die dit juridisch proberen tegen te gaan - en met succes Brouwers benadrukt dat zijn technologie niet simpelweg content ‘scraped’, maar een nieuw product creëert. Zijn tools kijken vooral naar pieken in het verkeer. Op basis van die pieken kan hij onderwerpen herkennen die online ineens populair zijn. Vervolgens wordt daar een nieuwsbericht van gemaakt. Als het nieuwsbericht klaar is, volgt een geautomatiseerde controle van de inhoud op basis van betrouwbare bronnen. Daar wordt dan ook naar doorverwezen onder de artikelen. Brouwers wil met deze projecten niet de concurrentie aangaan met de traditionele media. Eerder probeert hij een waarschuwing af te geven en te laten zien wat technologisch mogelijk is, zoals de automatisch geschreven artikelen op DGKI. Hosts Lars Anderson en Philippe Remarque Over de makers Lars Anderson is manager Innovatie bij DPG Media. Eerder was hij journalist of schreef hij voor nieuwsmedia zoals Vrij Nederland, Het Parool, de Volkskrant en reismagazine Columbus Travel. Ook is hij mede-oprichter van Fosfor Longreads, een vernieuwend journalistiek platform voor longform digital storytelling. Philippe Remarque is directeur Journalistiek bij DPG Media. Eerder was hij hoofdredacteur van de Volkskrant, politiek verslaggever en correspondent in Rusland, Duitsland en Amerika. Artwork Lucas van Esch Fotografie Malou van Breevoort See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: Campus DPG Media Eerste aflevering: 23-01-2025
De podcast Media Innovatie Podcast heeft in totaal 7 afleveringen
Maker: Campus DPG Media Datum: 08-07-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.