De Bonus KaartenSAMENVATTINGIn deze aflevering bespreken Jack en zijn Jozef de groeiende digitale kloof in de samenleving, aan de hand van een voorval met een oudere dame en haar bonuskaart. Ze delen persoonlijke anekdotes en observaties over hoe technologie, van bonuskaarten tot smart-tv's, een uitdaging kan vormen voor oudere generaties. Is er een oplossing en hoe kunnen we elkaar helpen in een steeds digitalere wereld?GESPREKSPUNTEN[00:00:12] Introductie en koffierituelen: Na wat gebruikelijke technische problemen, delen de heren hun ochtend- (en nacht)rituelen, inclusief de opmerkelijke gewoonte om koffie te drinken voor het slapengaan.[00:01:22] De wildgroei aan klantenkaarten: Het gesprek begint met een inventarisatie van de vele klantenkaarten die de hosts bezitten, van de Albert Heijn en Gamma tot de lokale bakker.[00:02:26] Het incident met de bonuskaart: De kern van de aflevering. Jozef vertelt over een oudere dame die in de supermarkt in tranen uitbarstte omdat ze niet begreep hoe de zelfscankassa en haar bonuskaart werkten. Dit roept de vraag op of de maatschappij niet te snel digitaliseert.[00:03:21] Meer voorbeelden van de digitale kloof:Een oudere dame die hulp nodig heeft met haar chipknip in de bus.Een voorval bij een 'alleen pinnen'-kassa waar een oudere klant contant wilde betalen.De noodzaak van een computer en DigiD voor basiszaken als belastingaangifte en contact met de overheid.[00:05:05] De rol van sociale initiatieven: Er wordt stilgestaan bij het belangrijke werk van sociale centra die ouderen helpen met computerles en belastingaangiftes, al is de materie vaak complex.[00:06:09] Willen versus kunnen: Een discussie over het verschil tussen het niet willen en niet kunnen meekomen met nieuwe technologie. Is het een kwestie van onwil of is de leercurve voor sommigen simpelweg te stijl?[00:07:22] Onnodig complexe technologie: JACK&JOZEF verbazen zich over de complexiteit van moderne apparaten. Van een magnetron met te veel functies tot een oven waarvan ze na jaren pas de zelfreinigende functie ontdekten.[00:12:05] De andere kant van de medaille: Het gesprek kantelt naar de jongere generatie. Een anekdote over een jonge medewerker in een boekhandel die het eng vindt om te bellen en niet weet hoe een antwoordapparaat werkt, illustreert dat elke generatie zijn eigen technologische uitdagingen heeft.[00:14:52] Oproep tot medemenselijkheid: De conclusie is dat er geen simpele oplossing is. JACK&JOZEF doen een oproep om geduldiger en behulpzamer te zijn. Een kleine moeite, zoals het helpen van iemand bij de kassa, kan een groot verschil maken. Ze hopen dat toekomstige generaties net zo behulpzaam zullen zijn voor hen.ENGELSTALIGE VERSIE? Check: www.JACKJOZEF.comSPONSORS- IBV Consultancy- AndreArt.nl- JPSystemsPODCAST KIJKEN & LUISTEREN- Op YouTube: YouTube.com/@podcastgemist- Op Spotify & andere streamingdiensten: PodcastGemistCONTACT & EVENTS- Vragen? Uitnodigen voor bedrijfspresentaties, conferenties, teambuilding of andere events?- Mail naar: info@PodcastGemist.nl- Actuele informatie? Bezoek: www.PodcastGemist.nl
Gemaakt door: PodcastGemist Eerste aflevering: 12-04-2022
De podcast PodcastGemist heeft in totaal 282 afleveringen
Maker: PodcastGemist Datum: 03-06-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.