Je dagelijkse dosis horecanieuws in 10 minuten met Gijsbregt en Wouter Wouter was bij The Lab Albir, set menu 3 gangen 27, ramvol. Gijsbregt bespreekt de komst van Yotam Ottolenghi naar Amsterdam, met zijn restaurant in het nieuwe Mandarin Oriental (het huidige conservatoriumhotel). Dan de trend: restaurants zijn het nieuwe Tinder Eerst namen de apps de horeca over als het om daten ging, nu is het weer andersom. Maar er ontstaan hybride opties zoals: De app business heeft door dat daten weer naar offline verschuift en zorgt voor nieuwe platforms, zoals het internationale Timeleft: met zijn zessen aan tafel, niet echt dating, maar toch wel, zoals social tableHet Delftse Breeze: ‘dating for real’, koppelen en meteen de kroeg in samen, daar betaal je voor en krijg je wat voor terug (een drankje)Het Amsterdamse en Amerikaanse Groupvibe: vergelijkbaar met Timeleft, met zijn zessen aan een tafeleHet Londense Gooce: een supperclub waar iedereen single is met goed eten. De dating apps worden ingezet als een manier om onverkochte tafeltjes te verkopen of in rustige momenten de zaak te vullen. Een soort social deal of heerlijk dus, maar dan met een nieuwe ipv een bestaande date. Eigenlijk zijn het matching platforms op 2 niveau’s: mensen matchen aan mensen (van 2 tot 6 tot soms nog meer) en die gematchte mensen weer aan zaken koppelen. We pakken een opmerking van Herman Hell erbij: “Breeze hebben we veel aanloop van. Merendeel gaat wel na 1 drankje er weer vandoor, maar het levert ook vaak mooie verhalen op.” En we komen terug bij de LinkedIn rant van Patrick van Aller, die begint met: “Wist u dat de €20 per Breeze Date voor 100% bij Breeze belandt – en dat de horeca het eerste drankje gratis weggeeft, terwijl gasten denken dat ze ervoor hebben betaald?” De telefoon blijft vaker thuis, horeca wordt unplugged, schermtijd gaat omlaag, in Australië mag je zelfs tot je 16e niet meer op social media. Dus voor de jonge daters verandert er sowieso iets (maar die komen niet in de kroeg). Maar de insteek van mensen ontmoeten in de kroeg wint weer terrein, daar zijn evenementen voor, daar zijn apps voor, daar zijn marktplaatsen voor, maar de slimme ondernemer houdt dit zelf in de hand. Bijvoorbeeld door een romantische setting, betaalbare menu’s voor twee, of evenementen waarbij ontmoeten centraal staat. Je draait de klok nooit terug, maar voorgesteld aan iemand worden door de barman of -vrouw en daar dan een topavond mee beleven is natuurlijk helemaal geweldig. Of blijft de telefoon juist niet thuis: AI date restaurant popup in NYC ofwel uit eten met je avatar.

Gemaakt door: Gijsbregt Brouwer Eerste aflevering: 17-10-2025
De podcast Tien voor tien met Wouter en Gijsbregt heeft in totaal 48 afleveringen

Maker: Gijsbregt Brouwer Datum: 16-12-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.