We leven in een digitaal tijdperk en dit is iets waar we niet meer omheen kunnen. En hoewel dit veel voordelen met zich meebrengt, zijn er uiteraard ook nadelen. Iets dat de meeste radiostations aan de levende lijve hebben ondervonden. Om je echter een beetje te helpen, staan in dit artikel een aantal ideeën voor het promoten van je radiostation op een tastbare manier. Want offline reclame blijkt juist in dit online tijdperk, een zeer effectieve marketingmethode te zijn.
We beginnen met een van de beste ideeën, namelijk het verkopen en/of uitdelen van promotie-items tijdens evenementen. Hiermee bereik je namelijk de juiste doelgroep, mits je natuurlijk een goed evenement uitkiest. Het is een uitgelezen manier om naamsbekendheid te genereren, door het inzetten van fysieke producten. Producten die mensen echt gebruiken, waarop de informatie te zien is van het radiostation.
Een idee voor zo’n promotie-item is als branding een drinkfles bedrukken. Drinkflessen zijn veelgebruikte items, die ook nog eens overal mee naartoe worden genomen. Neem voor je drukwerk contact op met een betrouwbare partner, zoals Drukzo. Deze onderneming is namelijk gespecialiseerd in het bedrukken van een scala aan promotie artikelen, zodat je voor al je drukwerk bij hen terecht kunt. Ook de volgende promotiematerialen in de volgende vier tips, zijn te bestellen bij deze drukkerij.
We hadden het al even over promotie-items, die je bijvoorbeeld ook kunt weggeven gedurende het jaar. Bijvoorbeeld aan gasten die je tijdens een uitzending interviewt of muzikanten die live komen spelen.
Qua producten kun je denken aan de gepersonaliseerde waterfles, maar ook aan een mok of bierglazen met logo. Of wat dacht je van een rugzak die aansluit op de huisstijl van het radiostation? Zo kunnen jijzelf en je collega's ook meteen wat reclame maken onderweg naar het werk.
Je zou daarnaast iedere week een leuk goodie-pakket met deze items kunnen verloten onder de luisteraars. Waarmee we meteen bij het volgende idee zijn beland.
Een andere manier om promotional items te gebruiken, is via een give-away actie. Een goede manier om een bredere doelgroep aan te spreken, is door dit in samenwerking te doen met andere bedrijven. Als iedereen iets doneert kost het geen enkele partij veel geld, maar kunnen jullie wel een mooi pakket weggeven.
Een vrij eenvoudige manier om je radiostation op de kaart te zetten, is door posters op te hangen in de regio. Met name voor lokale radiostations is dit een goede marketing-methode.
Het is namelijk veel makkelijker om op deze manier offline op te vallen, dan tussen het geweld van alle online reclame.
Naast het ophangen van posters, is ook flyeren een goede manier om lokaal meer bekendheid te krijgen. Dit kun je doen tijdens activiteiten zoals een braderie of voetbalwedstrijd, maar ook gewoon op een drukke dag in het winkelcentrum. Flyers zijn relatief goedkoop om te laten drukken. Daardoor kun je ze ook inzetten om een speciale show aan te kondigen, een bijzonder gastoptreden of een nieuw initiatief onder dezelfde naam, zoals een podcast.