Even kijken bij onze zuiderburen: daar zijn de cijfers bekend geworden over de reclameverkoop van het afgelopen jaar. Ondanks de voortdurende digitalisering blijven televisie en radio onverminderd belangrijk voor de Belgische reclamewereld. Dat staat in het UMA-UBA Benchmarkrapport Mediabestedingen 2024. Daarin werden de mediabudgetten van 44 sectoren geanalyseerd.
Televisie blijft het belangrijkste medium, maar dalt wel licht: van 32,8 procent naar 29,5 procent. Radio, daarentegen, blijft gewoon stabiel met een aandeel van 14,3 procent. Dat is nagenoeg gelijk aan voorgaande jaren. Steeds vaker wordt het medium aangevuld met digitale audio. Daarbij valt te denken aan online radio, streaming en podcasts. Daardoor vertegenwoordigt radio als geheel een breder audiolandschap.
Adverteerders willen hun merkvertrouwen versterken. Daarom blijven ze investeren in radio en tv, al is dat laatste vaker wel gecombineerd met online video. Zo proberen bedrijven ook jongere doelgroepen te bereiken.