Analoge radio verliest meer luisteraars, dan digitale radio voor nieuwe luisteraars zorgt. Dat is tenminste het geval in Vlaanderen, blijkt uit de nieuwste CIM Audio Time-studie. De totale audioconsumptie in Vlaanderen neemt af met 11 minuten per dag, ten opzichte van vorig jaar. Live radio blijft dominant, maar verliest wel terrein.
Voor het eerst zakte het afgelopen jaar het aandeel van FM-radio onder de 50%. Waar de Vlamingen eerder nog 123,2 minuten in 2022 luisterden naar FM, luisterde men nu nog maar 89 minuten. Digitale radio (zoals DAB+, online radio en digitale TV) neemt wel iets toe, maar heel weinig. Zo groeit DAB+ naar 56,2 minuten, maar daalt online radio naar 25,8 minuten.
De cijfers laten zien dat digitale radio FM niet volledig kan opvangen. Vooral jongere generaties luisteren minder naar live radio. Vaker stappen ze over op streamingdiensten. De oudere doelgroepen (75+) blijven wel trouw aan de radio, maar die werden niet volledig in het onderzoek meegenomen.
Ook in Franstalig België daalt live radio, en winnen streamingdiensten terrein. FM blijft daar met 53,5% sterker, maar DAB+ verliest er licht. Digitale radio lijkt dus geen redding te zijn voor het klassieke radiolandschap, en radiozenders zullen op zoek moeten gaan naar streaming-achtige manieren om hun content aan de man te brengen en interessant te blijven voor adverteerders.