BNR is niet blij met de nieuwe plannen voor reclame bij podcasts van de NPO. In de toekomst mag de publieke omroep reclame maken in de podcasts. De minister wil daarvoor de reclameregels van de publieke omroep verruimen. Nu is het nog verboden om op deze manier reclame te maken. Maar BNR-hoofdredacteur Marc Adriani is allesbehalve blij met de verruiming. Hij vindt dat de rekening van de bezuinigingen op de publieke omroep voor een deel bij commerciële omroepen wordt neergelegd.
Op NPO Radio 1 zegt Adriani dat commerciële zenders als BNR dezelfde soort adverteerders heeft als de NPO. De NPO heeft onzettend veel podcasts, in totaal zelfs 30 procent van alle podcasts, rekent hij voor: “Als die opeens op de markt komen met reclame, dan kunnen wij als BNR minder reclame verkopen. Dat betekent misschien wel dat wij gaan afslanken.”
Volgens de hoofdredacteur kunnen ook podcastbedrijven als Corti Media en Dag en Nacht Media daar last van krijgen. Zij ontvangen geen subsidie, en moeten het maakproces bekostigen van adverteerders. Overigens staat het nog niet vast dat de NPO reclame in podcasts mag laten horen. De Tweede Kamer moet er op 8 december nog over debatteren. Dan kan het plan ook nog worden tegengehouden.