Commerciële lokale radiostations boos op publieke omroep: ‘Buitenspel gezet’

Commerciële lokale radiostations boos op publieke omroep: ‘Buitenspel gezet’

Commerciële lokale omroepen zijn boos op de Nederlandse Lokale Publieke Omroep (NLPO). Die partij speelt een belangrijke rol bij de uitrol van het lokale DAB+-netwerk. Volgens de commerciëlen zijn ze ‘buitenspel gezet’ door de publieke lokale omroepen. Daarom trekt een groep commerciële zenders aan de bel bij het ministerie van Economische Zaken. Dat meldt Totaal TV.


De zenders vinden dat de NLPO een dubieuze rol speelt bij de zenderexploitatie van lokale allotments. De NLPO heeft besloten om publieke en commerciële omroepen verschillende tarieven te laten betalen voor distributie. Daardoor betaalt een publieke zender veel minder dan een commerciële. Sterker: commerciële partijen betalen bijna vier keer meer als een lokale omroep. Terwijl publieke lokale omroepen 60 euro exclusief BTW betalen om uit te mogen zenden via DAB+, betalen commerciële partijen 245 euro per maand.


De commerciële zenders voelen zich onder druk gezet omdat zij bij het kruisje moeten tekenen en akkoord gaan met de hogere bijdrage. Anders kunnen ze niet kiezen voor Broadcast Partners (BP) of Radio Netwerk Nederland (RNN) als distributeur. En dat moet voor het einde van deze maand al bepaald zijn.


Volgens de commerciële zenders verdienen publieke omroepen flink aan deze manier van werken. Daarnaast willen ze dat het toegestaan moet zijn om op maximaal vijf zenders dezelfde inhoud uit te zenden, in plaats van drie. Daarnaast willen ze dat de verplichting vervalt dat de allotments aangrenzend moeten zijn.