RadioNL-directeur Nico Silvius boos op NPO: ‘Oneerlijke concurrentie’

RadioNL-directeur Nico Silvius boos op NPO: ‘Oneerlijke concurrentie’

RadioNL-directeur Nico Silvius is niet blij met de strategische zetten van de NPO. Met name NPO Blend, de nieuwe zender van de publieke omroep, is hem een doorn in het oog. De NPO wil met deze zender een divers publiek bereiken via DAB+ en online. Blend lijkt met het format in het vaarwater van Vibe Radio te komen, een van de radiostations van Nico Silvius.


Op Blend zal onder meer r&b, afro en hiphop te horen zijn. Zo wil de publieke omroep een nieuw publiek bereiken. Maar Silvius noemt dat ‘idioot’ in de podcast ‘Dit Was de Radio’. Hij vindt het een herhalingszender voor urbanmuziek, en vooral een verspilling van belastinggeld: ‘Het lijkt wel alsof er een gigantische geldboom in Hilversum staat, op het Media Park’, zegt de RadioNL-directeur. Volgens Silvius zijn er onderhand wel genoeg radiozenders in Nederland.


Silvius roept de NPO op om een streep door de plannen voor een nieuw station te zetten: ‘Wees verstandig, stop ermee en ga je geld besteden aan goede radioprogramma’s die er toe doen.’ De NPO noemt Blend ‘een vervolg voor het publiek dat opgegroeid is met NPO FunX en nu volwassen geworden is, en anders verloren zou gaan voor de NPO’.


Dat het Silvius zo steekt, komt doordat hij hoge kosten moet betalen om uit te mogen zenden op FM en DAB+. Dat de publieke omroep gewoon een zender kan starten van belastinggeld, noemt hij ‘oneerlijke concurrentie.’