Directeur Publieke Omroep Amsterdam zit in de maag met NPO Blend

Directeur Publieke Omroep Amsterdam zit in de maag met NPO Blend

Niet alleen commerciële radiostations zijn tegen de toestemming van de minister om door te mogen gaan met NPO Blend. Het nieuwe station moet worden gezien als het antwoord op het ouder wordende publiek van NPO FunX. Maar ook binnen de publieke omroep zelf is er gemor over de toestemming. Volgens Alphons Martens, directeur van de Publieke Omroep Amsterdam (POA), is Blend schadelijk voor FunX.


Met NPO Blend wil de overheid een ‘nieuwe’ doelgroep aanboren: luisteraars van 35 jaar en ouder met een bi-culturele achtergrond. De doelgroep die FunX ontgroeid zou zijn. Maar Martens, met POA eigenaar van FunX in Amsterdam, betwist dat. Volgens hem heeft FunX een veel ruimere doelgroep dan geschetst. De jonge doelgroep zou juist meegroeien in de ontwikkeling van de zender.


Volgens de directeur is niet alleen de positionering schadelijk, maar is er ook ‘talent weggetrokken uit FunX door de plannen van NPO Blend.’ Het gaat dan zowel om on air als off air talent. Martens vindt het dan ook nuttiger om FunX verder te laten groeien. De mediaminister Gouke Moes is het niet met hem eens. Volgens de minister heeft de NPO goed genoeg onderbouwd dat Blend een andere doelgroep heeft dan FunX.