Het gaat wederom niet goed met de alternatieve zender KINK en de nationale popzender 3FM. Beide zenders verliezen veel marktaandeel in de doelgroep 20-59 jaar. Voor commerciële stations is dat de belangrijkste luistergroep. Het marktaandeel van KINK zakte van 1,4 procent vorig jaar naar 1,0 procent en maakt daarmee een vrije val van maar liefst 29 procent. Waarschijnlijk is het verliezen van de FM-frequentie de oorzaak.
Ooit ook een alternatieve zender. NPO 3FM, gaat ook flink onderuit. De zender is al jaren zoekende naar een duidelijke identiteit en zakt nog verder weg in de luistercijfers. Het verloor bijna een kwart marktaandeel in een jaar tijd. Inmiddels wordt de zender nog minder beluisterd dan 100%NL en iets meer dan de kleine zenders KINK en SLAM!
KINK strijdt al een flinke tijd om het verlies van haar FM-frequenties. Zo heeft het station meerdere keren de rechtszaal van binnen gezien, om onder meer te procederen tegen Talpa. Het station vindt het oneerlijk dat Talpa ook de reclame van Mediahuis verkoopt, en sprak al meerdere keren van ‘verboden verbondenheid.’