Nederlanders luisteren meer online radio dan FM

Nederlanders luisteren meer online radio dan FM

Nederlanders luisteren meer via het internet dan via FM. Dat blijkt uit het Audify Audiomaandrapport van juni. Daarmee digitaliseert radio steeds verder en verliest FM juist gestaag aan terrein. Het is de eerste grote kentering die valt te zien na decennialang luisteren via FM.


Lange tijd was FM veruit de bekendste manier om radio te luisteren, maar in juni vond nog maar 28,4 procent van het radio luisteren plaats via de oude, vertrouwde FM. Internet is de distributiemethode voorbijgegaan met 31,4 procent aandeel. DAB+ lijkt nog in de kinderschoenen te staan met 18,8 procent. Digitale kabel wordt ook nog steeds gebruikt, met 12,3 procent aandeel.


Naast al deze manieren van luisteren is er nog een categorie ‘overige’. Die vertegenwoordigt 9% van het luisteren naar radio. Onder deze categorie valt onder meer kijken en luisteren via Visual Radio, satelliet of luistertrajecten waarbij de onderzoekers niet konden vaststellen hoe er geluisterd is.


Ondanks dat FM niet meer de populairste manier van luisteren is, blijft FM nog altijd belangrijk voor de grote radiostations. Luisteren via het internet gebeurt namelijk vooral thuis of op het werk, terwijl mensen in de auto nog vooral naar de FM luisteren.