FM Frequenties, Topcast, Radio 2 grootste in december en luistercijfers regionale omroepen

FM Frequenties, Topcast, Radio 2 grootste in december en luistercijfers regionale omroepen

Qmusic en Talpa Network (Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10) overwegen naar de rechter te stappen. De bedrijven moeten het volle pond betalen voor hun FM-frequenties. De zenders krijgen geen korting voor de noodverlenging, die geldt tot en met augustus 2025.

Qmusic moet ongeveer 3,8 miljoen euro neerleggen om te mogen blijven uitzenden op FM. Bij Talpa zal de rekening ongeveer 9,7 miljoen euro bedragen. Eerder meldden we al dat de omroepen de volledige bedragen moeten betalen. Nu wordt dus bekend dat Qmusic en Talpa naar de rechter willen stappen.

Eerder stapte KINK al naar de rechter. De alternatieve radiozender vindt het een doorn in het oog dat de radiozenders een noodverlenging kregen, zonder een veiling te houden. Het station wil zelf ook graag een landelijke FM-frequentie en vindt de noodverlenging oneerlijk. KINK-baas Michiel Veenstra stelt dat de landelijke omroepen ‘miljoenen hebben verdiend.’ De uitspraak in die zaak wordt rond april of mei verwacht.

Of Qmusic en Talpa de gang naar de rechter doorzetten, zal nog moeten blijken.

Topcast stopt ermee

De podcastproducent Topcast stopt ermee. In april gaat de stekker eruit. De producent bood podcasts aan als ‘Partners in Crime’, ‘Dit was de Radio’ en ‘Hannelore in je oren’. Volgens eigenaar Jan-Willem Engelen zijn er onvoldoende aanknopingspunten om er verder mee te gaan. Het project zou simpelweg niet commercieel interessant zijn.

Topcast Media werd ruim twee jaar geleden opgezet. Het idee was toen dat de podcast markt zich snel zou vormen en veranderen. Na twee jaar maakt Van Engelen de balans op en concludeert hij dat de business case ‘te onvoorspelbaar is om echt duurzaam door te blijven groeien’.

De producent schrijft dat ‘stoppen niet sexy is’, maar dat het ruimte biedt voor nieuwe initiatieven en nieuwe ideeën. Dan rest de vraag wat er met de podcasts gaat gebeuren. Dat is nog niet bekend.

NPO Radio 2 de grootste in december

NPO Radio 2 is marktleider in december-januari. Dat blijkt uit de laatste luistercijfers. Radio 10 is de tweede grootste zender van het land, en Qmusic staat op 3. Dat NPO Radio 2 in december de grootste is, viel te verwachten. In deze maand zendt de omroep de Top 2000 uit, wat voor een grote stijging in de cijfers zorgt.

In vergelijking met de vorige periode pakt NPO Radio 2 er 1,4 procentpunt marktaandeel bij. NPO Radio 5, die zich op een oudere doelgroep richt, levert juist 0,9 procentpunt in. Qmusic krijgt er in vergelijking met vorig jaar een half procentpunt bij.

De luistercijfers worden gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef onder 8758 respondenten van 10 jaar en ouder. Volgens de cijfers luisteren Nederlanders ongeveer 2 uur en 46 minuten per dag.

Luistercijfers regionale omroepen ook online gemeten

Ook de online luistercijfers van regionale omroepen zullen voortaan gemeten worden. De dertien regionale publieke omroepen sluiten zich daartoe aan bij de NLO Streaming Audio Standaard. Eens per maand brengt het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) in kaart hoeveel luisteraars aangesloten stations online hebben.

Meer online luisteraars

Tegenwoordig luisteren Nederlanders steeds vaker online radio. Terwijl FM steeds minder populair wordt, zoeken meer mensen online naar hun favoriete zender. Daarom zetten regionale omroepen ook steeds meer in op online. Zo hebben de meeste regionale omroepen inmiddels een website en een app met relevant nieuws. Ook kan er een audiostream gestart worden.

Vooral de doelgroep 18-44 is online relevant voor regionale omroepen. Volgens de omroepen zal de NLO Audio Standaard de omroepen nog meer inzicht bieden in hun bereik.

Digitale versnelling

Dat de omroepen zich aansluiten bij de NLO is een logische stap. Omroepen werken aan wat zij noemen ‘een digitale versnelling’. Met de online luistercijfers wordt niet alleen duidelijk hoeveel mensen online luisteren naar een regionale omroep, maar ook hoe lang ze luisteren.