Programmering 3FM op de schop

Programmering 3FM op de schop

Deze werd ook bekend dat Lex Gaarthuis stopt met zijn programma op Radio 10 en het elektronisch luisiteronderzoek is uitgesteld.

Programmering 3FM op de schop

De programmering van radio 3FM gaat op de schop. De grootste verandering is een nieuwe ochtendshow voor de zender. Die zal worden gepresenteerd door Rob Janssen en Wijnand Speelman. Ook oud 3FM-DJ Barend van Deelen keert terug bij de zender.

Jorien Renkema blijft te horen tussen 09:30 en 12:00 uur. Opvallend is dat het programma van Timur Perlin wordt ingekort. Hij mag tussen de middag een uur ‘Requestival’ presenteren, waarin verzoekplaten centraal staan. Sander Hoogendoorn neemt het tijdslot tussen 13:00 en 16:00 uur voor zijn rekening.

De nieuwe middagshow wordt gepresenteerd door Barend van Deelen, gevolgd door Frank van der Lende in de avond. Sagid Carter presenteert tot januari nog 3voor12 Radio. Daarna wordt het programma geschrapt. Daar wil de VPRO, die het programma verzorgt, een interne procedure tegen starten.

Ook de komst van Eddy Keur is opmerkelijk. De DJ is inmiddels in de zestig en gaat een programma op vrijdagmiddag presenteren op de jongerenzender. Met de nieuwe programmering wil 3FM weer ‘wat positiever klinken’.

Lex Gaarthuis stopt met programma op Radio 10

Lex Gaarthuis stopt met zijn programma op Radio 10. Hij was donderdag 14 juli voor het laatst te horen. De DJ presenteerde de afgelopen vier jaar het programma ‘Laat met Lex’, tussen 22.00 uur en middernacht op Radio 10.

Volgens Gaarthuis is het tijd om ‘nieuwe dingen op radio- en mediagebied’ te doen. Of hij bij Radio 10 blijft of in het geheel bij de zender vertrekt, is nog niet duidelijk.

Elektronisch luisteronderzoek uitgesteld

De nieuwe manier van meten voor de luisteronderzoeken, is uitgesteld. De start van het nieuwe elektronische luisteronderzoek wordt verschoven naar 2023. Dat meldt Nationaal Multimedia Onderzoek, die het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) uitvoert. Het was eerder de bedoeling dat het nieuwe onderzoek deze zomer van start ging.

Het probleem zit in de opbouw van het nieuwe panel. Nu zijn nog maar 2500 van de 3500 leden van 13 jaar en ouder geworven. Vooral de jongeren blijken lastig te rekruteren. Ook de privacywetgeving is een struikelblok voor het NLO.

Het NLO wordt vernieuwd omdat de manier van kijken en luisteren verandert. Bovendien moesten respondenten nu nog een logboek bijhouden. Dat strookt niet meer met de huidige manier van media consumeren. Die dagboekjes blijven gehandhaafd tot 2023. Daarna willen de onderzoekers echt over op elektronisch onderzoek.

Op een gegeven moment verdwijnt het NLO helemaal, en dan worden televisie, print, online en buitenreclame gezamenlijk gemeten.