Barend, Sophie en Rob in het Glazen Huis van 3FM

Barend, Sophie en Rob in het Glazen Huis van 3FM

En ook deze week: Qmusic weer grootste radiostation online en NPO Radio 4 wordt NPO Klassiek.


Dit jaar keert het Glazen Huis van NPO 3FM weer terug. Bewoners van het huis worden Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Rob Janssen. Het drietal wordt gezien als de visitekaartjes van de zender. Dit jaar staat het Glazen Huis in Amersfoort. De actie is te beluisteren tussen 18 en 24 december.

Niet alleen de drie DJ’s zijn te horen: gedurende de week zijn er ook andere 3FM-DJ’s te horen. Zij verzorgen bijvoorbeeld reportages vanuit het hele land. Ook peilen ze de sfeer in Amersfoort zelf.

NPO 3FM komt in actie voor Stichting Het Vergeten Kind. Daarmee kiest de zender dit jaar voor een doel in eigen land. Barend van Deelen is een nieuw gezicht voor het Glazen Huis. Hij stapte onlangs over van Radio 538 naar NPO 3FM. Rob Janssen en Sophie Hijlkema hebben al eerder aan Serious Request meegedaan.

Qmusic weer grootste radiostation online

Qmusic was ook in september het meest beluisterde radiostation online. Dat blijkt uit gegevens van het Streaming Audio-onderzoek van het NLO. Gemiddeld werd de stream van de radiozender ruim 1,88 miljoen keer per week gestart. Dat is 395.000 keer meer dan in augustus.

Dat Qmusic weer stijgt, heeft te maken met de vakantieperiode. In de vakantieperiode moest de zender minder luisteraars noteren. Nu zijn luisteraars weer terug van vakantie en schakelt men op kantoor online in.

NPO Radio 1 staat op de tweede plek, NPO Radio 2 op de derde plek en Radio 538 op de vierde plek. Deze stations merkten ook dat de vakantie weer voorbij is: de cijfers schieten omhoog.

Grand Prix Radio is het enige échte online radiostation dat in de top 10 staat. De zender duikelde in augustus naar de 22e plaats, maar het station staat nu weer op plek acht, met ruim 443.000 streamstarts per week.

NPO Radio 4 wordt NPO Klassiek

NPO Radio 4 krijgt een nieuwe naam. De zender gaat ‘NPO Klassiek’ heten. Met de nieuwe naam wil de NPO het station positioneren als het publieke platform voor klassieke muziek in allerlei media: op de radio, in podcasts, bij live-concerten, in video’s, muzieknieuws en speellijsten.

Volgens de NPO heeft het station dat nu nog NPO Radio 4 heet een ambitie om dé gids te zijn voor iedereen die meer wil ontdekken op het gebied van klassieke muziek. De naamswijziging heeft geen gevolgen voor de programmering van de zender.

Nieuw is wel dat NPO Klassiek volop op podcasts gaat inzetten. De NPO wil bijvoorbeeld het komende jaar het nieuwe audioplatform NPO Luister uitbouwen. Daar wordt NPO Klassiek een belangrijk onderdeel van.