Qmusic is weer de grootste zender van Nederland

Qmusic is weer de grootste zender van Nederland

Een nieuw record voor Qmusic, de visie van Caroline Brouwer bij Radio Veronica, nieuwe vormgeving voor een digitaal station en een kaal Omroep Brabant. Ook deze week stonden de ontwikkelingen in de radiowereld weer niet stil. Dit zijn de belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen week.


Qmusic komt op nieuw record

Qmusic is weer de grootste zender van Nederland. In de doelgroep 20-49 vestigt de zender weer een nieuw persoonlijk record. In de luistercijfers wordt het marktaandeel van Qmusic met meerdere zenders bij elkaar opgeteld. Het radiostation heeft namelijk ook nog twee andere zenders: Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits.


Door de cijfers samen te voegen, heeft Q nu een marktaandeel van 21,4 procent. Dat is een stijging van 0,7 procentpunt ten opzichte van de laatste meting, en 2,1 procentpunt ten opzichte van vorig jaar.


‘Veronica hoeft niet de grootste te worden’

Radio Veronica hoeft niet de grootste zender van Nederland te worden. De intentie is om ‘het leukste station van Nederland’ te worden. Dat zegt Caroline Brouwer, de rechterhand van zendermanager Rob Stenders. Ze stelt in een interview met De Telegraaf dat ‘je geen avontuur aangaat voor de luistercijfers, maar omdat je ergens honderd procent in gelooft.’

Het duo staat nu een half jaar aan het roer van Radio Veronica. Stenders en Brouwer vernieuwden het hele station, met onder meer een nieuwe programmering. De twee hadden een succesvol programma bij NPO Radio 2 en kregen het aanbod om een hele zender vorm te gaan geven: “Nu kunnen we gewoon onze gang gaan met mensen die hier werken; die omhelzen de vrijheid ook”, zegt Brouwer in de krant. Eind dit jaar neemt Radio Veronica afscheid van ochtendjock Wilfred Genee. Wie hem gaat opvolgen, is nog niet bekend.


Nieuwe vormgeving voor Magic FM

Het digitale commerciële radiostation Magic FM heeft nieuwe vormgeving in gebruik genomen. Het pakket is op maat gemaakt door jingle producent Pors Impact Creative uit Geldrop. De nieuwe vormgeving bestaat uit pop, soul en disco-invloeden. Volgens Marcel de Vries is het pakket ‘stoer, tikkeltje retro, maar vooral eigentijds’. Dat zegt hij tegen RadioWereld.nl.


Naar eigen zeggen wil de radiozender niet alleen voorzien in de beste muziek, maar ook ‘luisteraars trakteren op de mooiste vormgeving.’ Doel was om vormgeving te creëren die ‘volwassen, modern en passend bij Magic FM is’.


Magic FM is niet te ontvangen in de ether, maar wel landelijk via DAB+. Daarnaast is de radiozender online te horen.


Logo’s omroep Brabant verwijderd

Omroep Brabant heeft alle logo’s van haar auto’s verwijderd. Dat schrijft het Brabants Dagblad. Het besluit om geen logo’s meer te voeren is genomen na aanhoudende bedreigingen. De zender heeft vervelende ervaringen, waardoor de veiligheid van de medewerkers in het geding is.


Hoofdredacteur Renzo Veenstra zegt tegen het Brabants Dagblad dat de auto geen veilige haven meer is, door de herkenbaarheid. Hij noemt de auto ‘een soort schietschijf’ voor tegenstanders. Veenstra noemt het verwijderen van de logo’s ‘een triest dieptepunt’.


De beveiliging van haar medewerkers loopt bij Omroep Brabant al flink in de papieren. Ieder jaar geeft de omroep zo’n 30.000 euro uit aan de beveiliging van haar medewerkers, schrijft RadioWereld.nl. Omroep Brabant is niet de eerste omroep die logo’s verwijdert: de NOS deed dat eerder ook al. Omroep Gelderland moest ook al maatregelen nemen vanwege de veiligheid. De omroep doet om die reden geen nieuwsverslaggeving meer bij voetbalwedstrijden.